Jake Nymanin teos Tähtisumua vie nostalgiselle matkalle ikivihreiden historiaan

Pitkän linjan musiikkitoimittaja Jake Nyman on koonnut musiikinystäville tuhdin tietopaketin iskelmän, viihde- ja elokuvamusiikin sekä jazzin historiasta. Tähtisumua – Unohtumattomia sävelmiä menneestä maailmasta (Gummerus) kietoo yhteen musiikin kulta-aikojen ikivihreitä hittejä toisesta maailmansodasta My Fair Ladyyn ja James Bondiin asti.

Jake Nymanilla on takanaan 40 vuoden ura Yleisradion musiikkitoimittajana. Hän kiinnostui toden teolla ikivihreistä sävelmistä 1980-luvun alussa työskennellessään Rockradiossa. Hän aloitti Onnenpäivä-radio-ohjelman, jonka ensimmäisissä lähetyksissä soitettiin popsuosikkien ohella myös muun muassa Édith Piafia, Glenn Milleriä, Olavi Virtaa ja Laila Kinnusta. ”Yleisöltä tullut runsas palaute sai minut kuitenkin karsimaan pikkuhiljaa chansonin, swingjazzin ja iskelmät pois, ja niin Onnenpäivästä kehkeytyi lähinnä 1960-luvun pophiteistä pitävän suurten ikäluokkien lempiohjelma, jota parhaimmillaan kuunteli lähes miljoona suomalaista”, Jake Nyman kertoo. Ajatus ikivihreiden sävelmien erikoisohjelmista kyti kuitenkin edelleen Nymanin mielessä, ja lopulta vuonna 2005 hän sai radio-ohjelman Yle Radio 1:een nimeltä Tähtisumua. Nykyisin Tähtisumua-ohjelmaa voi kuunnella Radio Suomessa sunnuntai-iltapäivisin.

Tähtisumua-kirja perustuu osin siihen materiaaliin, jota Nyman keräsi radio-ohjelmasarjaa tehdessään, mutta enimmäkseen teksti on uutta. Teoksessa säihkyvät sota-ajan iskelmät, lattarihitit, jazz-iskelmät sekä iskelmät Englannista, Ranskasta, Italiasta ja USAsta unohtamatta kotimaisiakaan hittejä. Sotavuosien kenties suurin hitti Suomessa oli harmonikkamestari Vili Vesterisen Säkkijärven polkka, jota myytiin jopa 40 000 kappaletta. Säkkijärven polkasta tuli myös eräänlainen suomalaisjoukkojen salainen ase, kun sillä estettiin jatkosodan alussa venäläisten Viipuriin asentamien radiomiinojen räjähtäminen.

1950-luvun jälkipuoliskolla suomalaisessa populaarimusiikissa alkoi ennen näkemätön italialaisen iskelmän valtakausi. Todelliseksi jättihitiksi nousi ”Guaglione”, esittäjänä Suomea ahkerasti kierrellyt Umberto Marcato, ja pian sen ohi kiilasi kappaleen suomalaisversio, Olavi Virran laulama Poika varjoisalta kujalta.

Tähtisumua-teos kertoo kattavasti myös valkokankaiden rakastetuimmista sävelmistä. Esimerkiksi West side storyn soundtrack nousi yhdysvalloissa listaykköseksi peräti 52 viikon ajaksi vuosina 1962–1963. Tätä edelleen voimassa olevaa ennätystä ei pystynyt rikkomaan edes Michael Jackson.

”Elokuva ilman musiikkia on kuin lentokone ilman polttoainetta.”
–Audrey Hepburn

Jake Nyman
Jake Nyman (s. 1949) on tehnyt radio-ohjelmia YLE:ssä vuodesta 1972 alkaen. Tunnetuimpia niistä ovat Kovan päivän ilta, Onnenpäivä, Nuorten sävellahja, Rockradio ja Tähtisumua. Hän on myös kirjoittanut useita populaarimusiikin tieto- ja hakuteoksia. Kovan päivän ilta – Rockin historiaa 45 kierrosta minuutissa ilmestyi vuonna 2009.

Jake Nyman, Tähtisumua
Ovh.42 €