Jo Nesbøn Tohtori Proktori hauskuuttaa lapsia ja aikuisia ympäri maailman

Norjalainen jännityskirjailija ja rock-muusikko Jo Nesbø on hurmannut Tohtori Proktori -lastenkirjoillaan niin lukijat kuin kriitikotkin ympäri maailman. Sarjan kolmas osa, Tohtori Proktori ja mahdollinen maailmanloppu (Gummerus), sai Norjassa kriitikkojen palkinnon ja nousi suoraan bestseller-listan kärkeen. Kirjasarjan käännösoikeudet on myyty 30 maahan.

Kaikki ovat koukussa television uuteen laulukilpailuun, Kuorotaistoon. Siis kaikki muut paitsi Tohtori Proktori, Älli ja Liisi, sillä he eivät ehdi katsomaan televisiota. Kun ihmiset alkavat yhtäkkiä käyttäytyä oudosti, lapset ja puolihullu tohtori alkavat epäillä, että jotain on tekeillä. Ovatko kuukameleontit vallanneet Norjan ja saaneet ihmiset hypnoosin valtaan? Kun soppaan sekoittuu hulluja keksintöjä, sammakkomiehiä, seitsenjalkainen perulainen hämähäkki, maanpaossa elävä kuningas ja mahdollinen maailmanloppu, on kolmikolla taatusti edessään kaikkien aikojen vauhdikkain seikkailu, jossa tarvitaan rohkeutta ja Pierunauttipulveria.

”Ja se oli menoa taas. Liisi pelkäsi housuntakamuksensa repeävän, kun hänen sisuksistaan purkautui valtavalla paineella lämmintä kaasua. Ja aivan kuin rakettimoottorin voimasta – tai nimenomaan rakettimoottorin voimasta – he ponkaisivat vauhtiin. Pihat, talot ja tienristeykset vilahtelivat silmien ohi. Vähitellen kaasuvirta alkoi kuitenkin tyrehtyä ja vauhti hiipui. ’Valmistautukaa laskeutumiseen!’ Älli huusi.
Seuraavaksi tapahtui seitsemän asiaa nopeasti peräjälkeen:
1. Kuului selvä tömähdys, kun he törmäsivät vihreän farmarin takapuskuriin.
2. Liikennevalo vaihtui punaisesta vihreäksi.
3. Vihreä farmari lähti liikkeelle.
4. Älli tarrasi takapuskuriin, mutta hänen kätensä liukuivat ulos lapasista, jotka jäivät puskuriin roikkumaan.
5. Älli karjaisi sanan, joka on ikävä kyllä painokelvoton, koska tämä on lastenkirja.
6. Liisi heilautti oikeaa kättään ja kädessä olevaa sauvaa niin, että sompa takertui viime hetkellä auton ja puskurin väliin, ja he lähtivät viilettämään auton perässä.
7. Älli karjaisi sanan, joka kelpaa ehdottomasti painettavaksi myös lastenkirjaan: ’Jippii!’”

Jo Nesbon hersyvän anarkistisen huumorin siivittämässä sarjassa ovat aiemmin ilmestyneet kirjat Tohtori Proktorin pierupulveri (2009) ja Tohtori Proktorin aika-amme (2010).

Jo Nesbø
Jo Nesbø on norjalainen eturivin kirjailija ja rockmuusikko. Hän on saanut dekkareistaan useita palkintoja. Vuonna 2009 ilmestynyt Tohtori Proktorin pierupulveri oli Nesbøn ensimmäinen lastenkirja. Kirjailijaa on rinnastettu jo Roald Dahliin.

Jo Nesbø, Tohtori Proktori ja mahdollinen maailmanloppu
alkuteos Doktor Proktor og verdens undergang. Kanskje.
suomentanut Outi Menna
kuvitus Per Dybvik
Ovh 29 €

Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat sekä digitaaliset- ja mobiilituotteet. www.gummerus.fi