• Gummerus/

Juhani Tammisen menestyksen avaimina ovat tinkimättömyys, asenne ja vahva usko tiimiin

Jääkiekkolegenda Juhani "Tami" Tammisen kauden 2008–2009 tavoite oli korkealla: nostaa Vaasan Sport -joukkue SM-liigaan. Kausi elämästäni (Ajatus Kirjat) kuvaa niin kaukaloilla kuin yrityselämässäkin valmentaneen Tammisen prinsiippien käytännön toteutusta joukkueen kanssa. Teos antaa myös näkökulmaa suomalaiseen kiekkokeskusteluun avaamalla jääkiekkokabinettien koukeroita.

Juhani Tammisen 43. kausi alkoi merkittävällä tavalla: Vaasan Sport pyysi hänet valmentajaksi kesken huonosti alkaneen kauden. Tammiselle päätös lähteä vanhan työnantajansa penkin taakse oli helppo: se oli hänelle poikkeuksellinen haaste tehdä historiaa, tehdä mahdottomasta mahdollinen ja tuoda jääkiekko-osaamista ja -intohimoa paikkakunnalle. Huonosti mennyt alkukausi ei lannistanut Tammista, vaan usko nousuun oli vahva. Tamminen teki selväksi koko joukkueelle mikä on pelin henki: kaikki tai ei mitään. ”Palaverin alussa ilmoitin, että jokainen joka ei usko liiganousuun, voi lähteä saman tien”, Tamminen kertoo. Hän oli luonut selkeän metodiikan niitä tilanteita varten, kun kaikki en mene niin kuin on suunniteltu: pysähdy – analysoi – tee johtopäätös – jatka matkaa. Kausi oli huikea. Kaikki Sportin yleisö- ja myyntiennätykset menivät rikki, ja joukkue eteni finaaliin. Juhani Tammisen kauden kohokohta oli kiirastorstaina 9.4.2009 aamujäällä, kun joukkue valmistautui kauden kuudenteen otteluun – hallin ulkopuolella oli kymmenittäin ihmisiä, vaikka otteluun oli vielä kuusi tuntia aikaa. Vaasan Sportin kauden ykköstavoite jäi kuitenkin saavuttamatta. Joukkue voitti historiallisen Mestiksen mestaruuden, mutta koki mahdollisimman niukan tappion karsintasarjassa. ”Fiilis oli sekasortoinen. Menetetty mahdollisuus SM-liigapaikasta tuotti tuskaa, mutta toisaalta olimme tyytyväisiä siihen, että pääsimme niinkin lähelle”, Tamminen kertoo. ”Kausi vahvisti käsitystäni siitä, että ihminen oppii tekemästään. Tunnen, että olen tällä kaudella taas parempi valmentaja.” Kausi elämästäni antaa selkeän kokonaiskäsityksen siitä, millaista on suomalaisen huippujoukkueen arki. Teoksessaan Juhani Tamminen paljastaa muun muassa harjoitusohjelmansa ja henkisen valmennuksen metodiikkansa. Teos valottaa saumattoman yhteistyön salaisuuksia tiimin sisällä, valmentajan tehtävää joukkueessa ja sitä, miten pelaajien virta saadaan riittämään pitkän ja uuvuttavan peliputken aikana. ”Uskon kirjan myös antavan virikkeitä yritysjohtajille heidän häärätessä omassa ’pukukopissaan’. Neljän vuosikymmenen aikana syntynyt vankkumaton käsitykseni on, että huippu-urheilu toimii inhimillisen elämän koekenttänä. Joukkuepelin hienous on siinä, että siinä pienessä maailmassa opimme ja luomme kovan paineen alaisuudessa malleja, jotka ovat usein suoraan siirrettävissä muun inhimillisen maailman pelikentille”, Juhani Tamminen toteaa. JUHANI TAMMINEN Juhani Tamminen (s. 1950) on entinen suomalainen huippujääkiekkoilija, joka edusti Suomea yhteensä 227 maaottelussa. Pelaajauransa jälkeen hän on luonut mainetta jääkiekko- ja yritysvalmentajana sekä televisiokommentaattorina. Nykyään Tamminen toimii Vaasan Sportin päävalmentajana. Koulutukseltaan hän on liikunnanopettaja. Tamminen on pelannut ja valmentanut eri puolilla maailmaa: Yhdysvalloissa, Kanadassa, Japanissa, Sveitsissä, Ruotsissa ja Suomessa. Juhani Tammiselta on julkaistu aiemmin muun muassa teokset Aurinkokuningas (v. 2000), josta on ilmestynyt myös juhlapainos, Teamwork – menestyksen askeleet ryhmätyössä (v. 2003), Pelin jälkeen (v. 2006) ja 10 askelta elämäsi kuntoon (v. 2008) yhdessä Jukka Ropposen kanssa. JUHANI TAMMINEN, KAUSI ELÄMÄSTÄNI 221 sivua + kuvaliite ovh. 33 euroa