Juonittelua, vallanhimoa ja kostonjanoa gladiaattoreiden Roomassa

Gladiaattori – Katutaistelija (Gummerus) on toinen osa Simon Scarrow’n kiitetystä ja kiihkeätempoisesta nuortenkirjasarjasta, joka tuo antiikin historian lähelle lukijaa. Se jatkaa nuoren Marcus Cornelius Primuksen taistelua pojasta mieheksi keskellä historian suuria mullistuksia.

On vuosi 61 ennen ajanlaskumme alkua. Itse Gaius Julius Caesar on ostanut 11-vuotiaan gladiaattorikoulun kasvatin Marcuksen henkivartijaksi veljentyttärelleen. Miekan lisäksi Marcuksen tulee oppia käyttämään myös tikaria, heittoveistä, sauvoja ja paljaita käsiään pärjätäkseen niin gladiaattoriareenalla kuin Rooman kaduilla. Levottomina aikoina keskenään taistelevat katujengit suorittavat veritekoja myös maksusta.

Marcuksella itsellään on yhä selkeä päämäärä. Hän haluaa vapauttaa orjaksi myydyn äitinsä ja kostaa isänsä kuoleman. Tärkeää on kuitenkin olla paljastamatta suurta salaisuutta, joka liittyy Marcuksen todelliseen syntyperään, sillä se koituisi hänen kuolemakseen.

’Tästä saat maksaa, poika. Saat maksaa kalliisti.’
Pahaenteinen uhkaus sai Marcuksen veren hyytymään, mutta hän piti katseensa vastustajassa.
Mies laski kätensä ja puristi tiukemmin kahvaa siltä varalta, että veri valuisi hänen kämmeneensä ja saisi aseen luiskahtamaan. Hän asteli määrätietoisesti Marcusta kohti huulet vetäytyneenä raivokkaaseen irvistykseen. Tällä kertaa hän ei pidätellyt iskujaan.

Simon Scarrow
Simon Scarrow syntyi Afrikassa ja on asunut muun muassa Bahamalla ja Hong Kongissa ennen asettumistaan Britanniaan. Hän on aina ollut kiinnostunut historiasta ja kirjoittamisesta ja irtisanoutui opettajantyöstään voidakseen keskittyä historiallisten romaanien kirjoittamiseen.

Simon Scarrow, Gladiaattori – Katutaistelija
alkuteos Gladiator – Street Fighter
suomentanut Pekka Tuomisto

Eeva Herrainsilta, viestintäkoordinaattori, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi