Kaikki mitä olet halunnut tietää seksistä

Seksiin liittyvät asiat askarruttavat etenkin murrosikäisiä, mutta moni aikuinenkin hyötyisi tietojensa päivittämisestä vaikkapa erektion, orgasmin ja seksuaalisen vireyden erojen suhteen. Sexpo säätiön tutkijan Anu Suomelan teos Seksi – kaikki mitä tulee tietää (Ajatus Kirjat) kokoaa seksuaalisuuden koko kirjon yksiin kansiin ja vastaa lukuisiin seksiin liittyviin kysymyksiin niin pojan ja miehen kuin tytön ja naisenkin näkökulmasta.

Seksi – kaikki mitä tulee tietää on moderni joka kodin tietokirja. Teos käsittelee muun muassa seksuaalista kehitystä, seksin aloittamista, seksuaalista suuntautumista, kiihottumisen eri muotoja, seksuaalisen vireyden eroja, seksivälineitä, ehkäisyä ja itsetyydytystä. Parikymmentä vuotta Sexpo säätiössä työskennellyt Anu Suomela on toimittanut teoksen Sexpon valtavasta tietomäärästä ja seksuaaliterapeuttien yleisökysymyksiin kirjoittamista vastauksista. Suomelan mukaan 80-luvulla trendinä näkyivät seksiaddiktiot, kun nykyisin kysymyksiä tulee eniten seksuaalisesta haluttomuudesta. Uusi ilmiö on miehet, joita seksi ei juuri kiinnosta.

”Monissa pikkulasten perheissä isät tuntevat jäävänsä rannalle ruikuttamaan ja äidit kokevat menettäneensä seksuaalisen viehättävyytensä. Molemmat ovat normaaleja ihmisen elämänkaareen kuuluvia ilmiöitä. Ei tule mieleen vetää päälle eroottista pitsiyöpukua, kun kersoilla on rotavirus tai korvatulehdus”, Suomela valottaa.

Nuoria miehiä ikuisesti askarruttava kysymys on peniksen koko. Suomelan mukaan se kuvastaa mekanistista käsitystä kahden ihmisen välisestä lemmestä ja poikien suorituspaineista. Nuorten tiedot seksistä ovat takavuosista parantuneet, mutta opettajakoulutuksessa ei ole riittävästi valmiuksia käsitellä ihmisen seksuaaliseen käyttäytymiseen liittyviä asioita.

”Seksuaalivalistuksen pitäisi jakautua koulun ja kodin välille, mutta tällaisia rajanmäärityksiä on todella vaikea tehdä. Koululuokassa ei voi kysyä itseä askarruttavia hyvin intiimejä kysymyksiä, mutta tuskin niistä voi luontevasti keskustella vanhempienkaan kanssa. Netti on tässä erinomainen väline. Toivottavasti tämä kirja valaisee opettajille, mistä nuoret ovat kiinnostuneita. Vanhemmat voisivat jättää kirjan huolimattomasti pöydän kulmalle nuorten luettavaksi”, Anu Suomela vinkkaa.

Seksuaalisuus pysyy osana ihmistä koko elämän. Suomela muistuttaa, että jokainen ihminen on yksilö itselleen ominaisine piirteineen: joillakin seksuaalisuus voi säilyä lähes samanlaisena läpi elämän, mutta toisilla se voi muuttua rajustikin, esimerkiksi suuntautumiseltaan vaikkapa heterosta biseksuaaliksi, homoksi tai lesboksi.

ANU SUOMELA
Anu Suomela (s. 1945) on Sexpo säätiön tutkimuspäällikkö. Hän on toimittanut mm. teoksen Seksuaalinen noitavaino – tieteellisiä kirjoituksia aikamme tabusta yhdessä Ben Furmanin kanssa. Suomela valmistelee väitöskirjaa psykologisesta todistelusta lasten seksuaalista hyväksikäyttöä koskevissa oikeustapauksissa.

ANU SUOMELA, SEKSI – KAIKKI MITÄ TULEE TIETÄÄ
Ovh. 39,90 €