Kallion desperado valloittaa kaupungin kosteikot

Teatterin ja musiikin monitoimimiehen Ari Wahlstenin esikoisromaani on absurdi ja humoristinen kuvaus helsinkiläisestä kulttuurielämästä. Kosteiden mestojen balladi (Gummerus) on odysseia yöhön, jossa keskiolut virtaa jaloviinan rinnalla ja hekuma odottaa löytäjäänsä. Samalla se on omaperäinen rakkaudentunnustus kirjailijan kotikaupunginosalle, Kalliolle.

Kirjan päähenkilö, käsikirjoittaja-ohjaaja Aaron Walden rakastaa naisia. Rakkautta riittää niin uljaille näyttelijättärille, hekumallisille hoitsuille kuin muhevamunkkisille uraohjuksille. Vaikka krapulaa ei koskaan tule, ei elämä silti pelkkää nousuhumalaa ole. Vaikeuksia sankarin tielle kasaavat puusilmäiset teatterinjohtajat, baareissa riehuvat pirinistit ja nainen, joka kuvittelee jallittavansa kosteikkojen kulkurin katiskaansa.

Kallion kaupunginosa on toukokuussa vittumainen paikka. Toki aina muulloinkin, mutta silloin erityisesti. Kaikki havahtuvat siihen, että kevät on tullut. Sörkan metroaseman aukiolla ja pitkin poikin Helsinginkatua on puliukkojen armeija juopottelemassa, tappelemassa pullosta tai kunniansa rippeistä, örveltämässä kurkkuäänellä ja haisemassa. Osa makaa ilman paitaa pitkin pituuttaan keskellä katua aurinkoa ottamassa, kuninkaina, kostamassa luontoäidille paskamaista talvea, näyttämässä keskisormea isä Jumalalle; he selviytyivät taas.

Kirjailija Ari Wahlsten on paljasjalkainen kalliolainen. ”Mulla on Kallioon rakkaussuhde, joka on kehittynyt sellaiseksi pitkäaikaisen vuorovaikutuksen kautta,” Wahlsten tunnustaa. ”Mutta mä en ole mustasukkainen – muutkin saa rakastaa Kalliota. Kallion voi myös hylätä ja pettää, mutta aina se on valmis ottamaan sut uudelleen nurkkiinsa.

www.kosteatmestat.fi
Katso kirjailijan haastattelu Youtubessa: http://www.youtube.com/watch?v=ZxekJGMViFc

Ari Wahlsten
Ari Wahlsten (s. 1963) on helsinkiläinen teatterialan ammattilainen. Käsikirjoittajana, ohjaajana ja näyttelijänä kunnostautunut Wahlsten on ollut myös Lapinlahden linnut -ryhmän jäsen. Hän on opettanut sketsiviihteen käsikirjoittamista ympäri Suomea ja toimii tällä hetkellä kirjoittamisen tuntiopettajana Kriittisessä korkeakoulussa.

Ari Wahlsten, Kosteiden mestojen balladi

Eeva Herrainsilta, viestintäkoordinaattori, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat sekä digitaaliset- ja mobiilituotteet. www.gummerus.fi