Kamila Shamsien uusin romaani on suuri historiallinen tarina toivosta ja petoksesta

Jumala joka kivessä (Gummerus) kuljettaa ensimmäisestä maailmansodasta brittiläiseen Intiaan, halki aikojen ja suoraan kaatuneiden imperiumien sydämeen. Idän ihmeet ja muinaishistoria heräävät henkiin elävästi kuvattujen maisemien sekä ihmisten myötä. Jokaisella on paikkansa historian kaaoksessa, eikä katoaminen merkitse unohtumista. Loistavat arviot saanut romaani on entisestään vahvistanut Kamila Shamsien asemaa Britannian lahjakkaimpien nykykirjailijoiden joukossa.

Vivian Rose Spencer, nuori englantilaisnainen, haluaa osoittaa kykynsä arkeologina. Ensimmäisen maailmansodan alkumetreillä hän joutuu kuitenkin tasapainoilemaan velvollisuuksien ja intohimojen välillä: hoivatako haavoittuneita sotilaita vai murenevia patsaita? Vivian jättää Englannin ja lähtee yksin matkalle hänelle rakkaaseen itään.

Mutta sitten he ajoivat sisään vanhankaupungin holviportista, ja Viv nousi seisomaan ja ihastus sai hänet huudahtamaan kovaan ääneen paikan upeille väreille ja äänille ja sille, että kaikki oli juuri sellaista kuin hän halusi. Lintuja läpsyttämässä siipiään kupolimaisten häkkiensä seiniin, lapsia imeskelemässä melassikaramelleja, sokeriruo'on kaupustelijoita viheltämässä improvisoituja sävelmiä ostajien houkuttelemiseksi, vedenkantajia selkä köyryssä täysinäisten nahkasäkkien painosta.

Junamatkalla Peshawariin, kaupunkiin nykyisessä Pakistanissa, Vivian tapaa pataani Qayyum Gulin. Qayyum on menettänyt silmänsä taisteltuaan länsirintamalla Ypresissä Britannian lipun alla – maan, jossa ei ole koskaan edes käynyt. Katkera Qayyum opettaa pikkuveljelleen Najibille, etteivät englantilaiset ole heidän ystäviään. Najib lumoutuu kuitenkin juuri Vivianin opastuksella kotiseutunsa muinaishistoriasta. Vuosia myöhemmin arkeologinen aarre ja vihreäsilmäinen nainen kietovat heidän kohtalonsa arvaamattomalla tavalla yhteen, kun brittisotilaat avaavat tulen Intian vapautta väkivallattomasti vaativaa liikettä vastaan.

Vain harva kirjailija kykenee kuljettamaan lukijansa muutamalla sivulla toiseen paikkaan ja aikaan. Kaksi mannerta ja kaksi 1900-luvun alun ratkaisevaa käännettä kattava romaani kuvaa vaikuttavasti, miten sota panee lojaaliuden koetukselle ja tuhoaa imperiumeja.
– Independent on Sunday

Kamila Shamsie
Kamila Shamsie (s. 1973) kasvoi Karachissa, opiskeli Massachusettsissa ja asuu nykyään Lontoossa. Hän on Britannian nousevia kirjailijoita, yksi Grantan listaamista nuorista kirjailijalahjakkuuksista. Hänen teoksiaan on käännetty yli 20 kielelle, ja hän on ollut ehdolla mm. Orange-palkinnon saajaksi.
Shamsie käsittelee usein romaaneissaan yksittäisen ihmisen asemaa ja moraalisia valintoja kulttuurien ja suurten konfliktien ristipaineessa. Häneltä on suomennettu myös kiitetyt teokset Poltetut varjot (2010) ja Kartanpiirtäjä (2011).

Kamila Shamsie: Jumala joka kivessä
alkuteos A God in Every Stone
suomentanut Raimo Salminen

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt