• Gummerus/

Kartanpiirtäjä on palkitun Kamila Shamsien rakkauslaulu synnyinkaupungilleen Karachille

Raheen ja Karim puhuvat anagrammein ja osaavat täydentää toisen aloittaman lauseen. He ovat kuin sisar ja veli, erottamattomasti sidoksissa toisiinsa ja kotikaupunkiinsa Karachiin. Kamila Shamsien toinen suomennettu romaani Kartanpiirtäjä (Gummerus) on riemukas rakkauslaulu Karachille ja vavahduttava kertomus ystävyydestä ja rakkaudesta levottomuuksien varjossa.

13-vuotiaiden pakistanilaisnuorten elämään Karachissa kuuluu niin koulua, juhlia ja autoajeluita väärennetyn ajokortin turvin kuin levottomuutta, väkivaltaisuuksia sekä korruptiota. Yöllinen hurjastelu on päättyä huonosti, ja kaikki säikähtävät. Karim muuttaa perheineen Lontooseen ja ystävykset ajautuvat vuosiksi erilleen. Kun he aikuisina kohtaavat jälleen levottomassa kotikaupungissaan, nousevat perheiden pitkään vaietut salaisuudet esiin ja molempien on kohdattava joukko ravisuttavia totuuksia.

Vedin Karimin tyynyn lähemmäs ja painoin pääni siihen kiitollisena kun sain nukkua Karimin kanssa selätysten – niin kuin joskus kauan sitten, kun kamerat meidän vanhempiemme käsissä tallensivat ne ainoat muistot joita meille jäisi noista läheisyyden varhaisimmista ilmenemismuodoista. Miksi kiitollisena? Siksi että joskus ihminen seisoo elämän taitekohdassa ja tietää, että sen tietäessään on jo siirtynyt toiselle puolelle, tai ainakin melkein, paitsi että yksi varvas on vielä lapsuudessa; yksi varvas tai sormi tai lapaluu kaartuu vielä taaksepäin, koskettamaan toista lapaluuta, joka kaartuu vastaan muistuttamaan, että jos ihmisellä olisi siivet, ne kasvaisivat juuri tästä kohtaa. Voivatko enkelit nukkua selätysten? Jos eivät voi, kuinka he kadehtivatkaan meitä ihmisiä!

Kamila Shamsie jatkaa sukunsa naiskirjailijuuden perinnettä jo neljännessä polvessa. Hänen viisi englanninkielistä romaaniaan ovat saaneet lukuisia tunnustuksia, ja niiden oikeuksia on myyty yli kahteenkymmeneen maahan. Shamsie käsittelee usein teoksissaan modernin ihmisen asemaa ja moraalisia valintoja kulttuurien ristipaineessa. Romaanien lisäksi hän kirjoittaa kolumneja ja arvosteluja useisiin lehtiin, kuten The Guardianiin.

Kartanpiirtäjästä sanottua:

Upea romaani monenlaisista rajoista, todellisista ja vertauskuvallisista alueista, niistä joilla on mukava liikuskella ja niistä joille jättäisimme mieluusti matkaamatta.
– Los Angeles Times

Kamila Shamsie
Kamila Shamsie (s. 1973) kasvoi Karachissa, opiskeli Massachussettsissa ja asuu nykyään Lontoossa. Kiihkeä ja koskettava Kartanpiirtäjä on Kamila Shamsien kolmas romaani. Häneltä on suomennettu myös ylistetty teos Poltetut varjot (2010).

Kamila Shamsie, Kartanpiirtäjä
alkuteos  Kartography
suomentanut Kristiina Drews

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt