Katja Krekelän aito ja viisas lastenromaani Romisko antaa mielikuvitukselle siivet

Katja Krekelän lastenromaani Romisko (Gummerus) kertoo lempeän ja riemastuttavan hauskan tarinan Konikummun kaupungista. Vanhan tavaran puoti Romisko on talo täynnä aarteita. Samalla se on ystävysten Rievun ja Orpanan koti. Kirjan tunnelmallisesta kuvituksesta vastaa Sanna Sipi.

Katja Krekelä kertoo esikoiskirjansa synnystä näin: ”Rakastan vanhoja taloja, joilla tuntuu olevan ihan oma sielunsa. Autiotaloja katsellessa tulee aina mieleen, että ne näyttävät kauhean surumielisiltä. Kirjani alkusysäyksenä oli talo, jossa elää onnellisia asukkaita. Niin syntyi Romisko. Talo on itse asiassa yksi tarinan päähenkilöistä. Sitten aloin miettiä, millaisia olisivat sellaisen talon asukkaat.

Romisko on vaarassa kun patruuna Polonius Pamppu kaavailee talon purkamista ja munkkipossutehtaan rakentamista sen tilalle. Riepu ja Orpana eivät suostu myymään Pampulle kotiaan, vaan ryhtyvät ystäviensä kanssa rohkeutta vaativaan taisteluun sen puolesta.

Romiskon tunnelmasta nauttivat niin aikuiset kuin lapsetkin. ”Koetin kertoa tarinan niin, että sitä olisi mukava lukea ääneen”, Krekelä sanoo. Kirja sopii yhtä hyvin myös itse lukemaan oppineille.

Katja Krekelä
Katja Krekelä on vuonna 1975 syntynyt paljasjalkainen tamperelainen. Hän rakastaa kissoja, virkkaa ajoittain lähes maanisesti ja haluaa kertoa tarinoita, jotka naurattavat ja itkettävät. Romisko on hänen ensimmäinen romaaninsa.

Sanna Sipi
Sanna Sipi (s. 1977) on Iisalmesta kotoisin oleva helsinkiläinen taiteilija. Hän valmistui taiteen maisteriksi Taideteollisesta korkeakoulusta, ja kuvittajan työn lisäksi hän tekee taidegrafiikkaa sekä toimii kuvataideopettajana.

Katja Krekelä, Romisko
kuvitus Sanna Sipi

Lisätietoja

Haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt