Kiihkeä sukutarina sitoo yhteen turkkilaisten ja armenialaisten kohtalot

Kirottu Istanbul (Gummerus) on Turkin suosituimman naiskirjailijan Elif Shafakin tunnetuin romaani. Se on monipolvinen sukutarina, jossa Turkin ja Armenian nykyisyys ja menneisyys törmäävät voimalla yhteen. Kirja toi Lontoossa asuvalle Shafakille syytteen turkkilaisuuden halventamisesta. Syyte kumottiin myöhemmin.

Kazancın perhettä vaivaa kirous: sukupolvi toisensa jälkeen miehet ovat kuolleet nuorina. Suvun naiset jakavat keskenään kodin, suuren ja hieman ränsistyneen osmanien aikaisen konakin Istanbulissa. Talossa asuu neljä sukupolvea: 19-vuotias Asya Kazancı, hänen äitinsä, isoäitinsä, isoisoäitinsä sekä kolme tätiään. Suvun ainut elossa oleva mies, Asyan Mustafa-eno, on paennut kirousta Amerikkaan. Kun Mustafan amerikanarmenialainen tytärpuoli päättää lähteä Istanbuliin etsimään armenialaisia juuriaan ja saapuu Kazancıen luo kylään, alkavat unohduksiin pakotetut salaisuudet ja sukutarinat nousta pintaan.

Shafakin tuotantoa leimaa omaperäinen länsimaisten ja itämaisten tarinankertomisperinteiden yhdistäminen. Herkullisen lukukokemuksen maustavat turkkilaisen ja armenialaisen ruokakulttuurin antaumukselliset kuvaukset. Kirottu Istanbul kuljettaa lukijaansa kapeilla kujilla, basaareissa sekä savuisissa kahviloissa ja käy välillä San Franciscon kukkuloilla tai amerikkalaisessa supermarketissa.

Istanbul on kymmenen miljoonan elämän sekamelska. Se on kymmenen miljoonan sotkuisen tarinan avoin kirja. Istanbul on heräämässä levottomasta unestaan, valmiina ruuhka-ajan kaaokseen. Tästä eteenpäin on liikaa rukouksia, joihin vastata, liikaa rienauksia, joita huomata, ja liikaa syntisiä, yhtä lailla kuin viattomiakin, joita pitää silmällä. Istanbulissa on jo aamu.

Ihmeellinen, taianomainen, uskomaton, henkeäsalpaava.
– Sunday Express

Elif Shafak
Elif Shafak (s. 1971) on Turkin suosituin, monesti palkittu naiskirjailija. Hän on valovoimainen kosmopoliitti sekä kirjailijoiden sananvapautta puolustavan kansainvälisen PEN-järjestön aktiivi. Shafak on julkaissut useita romaaneja ja tietokirjoja sekä englanniksi että turkiksi. Shafakilta on julkaistu suomeksi myös romaani Rakkauden aikakirja (2011).

Elif Shafak, Kirottu Istanbul
alkuteos  The Bastard of Istanbul
suomentanut Maria Erämaja
Teoksen kääntämiseen on saatu tukea EU:n Kulttuuri-ohjelmasta