Kim Jong-ilin keittiömestarin absurdit muistelmat

Salanimellä Kenji Fujimoto kirjoittavan kiistanalaisen japanilaiskokin kirjat tarjoavat harvinaisen lähikuvan Kim Jong-ilistä. Diktaattorin keittiömestari -kirjassa (Gummerus) Fujimoto kertoo kolmestatoista vuodestaan Rakastetun johtajan palveluksessa. Herkullisista yksityiskohdista, taitavasti rakennetuista henkilökuvista ja Pohjois-Korean johdon yksityiselämää valottavista anekdooteista koostuva kirja on viihdyttävä ja mukaansatempaava, mutta myös suljetun diktatuurin kulissien takaista maailmaa avaava teos.

Kun Kim Jong-il tuli juhlissa hiprakkaan, hän tapasi kutsua minut luokseen: 'Fujimoto, ora (tule, Fujimoto)!'
Kiiruhdin puolijuoksua hänen luokseen ja kaadoin hänelle juotavaa, ja myös hän kaatoi minulle juotavaa.
Kilistimme lasejamme, jolloin hän aina kysyi minulta: 'Fujimoto! Pidätkö sinä minusta?'
'Kyllä pidän', minä tietysti vastasin. Silloin Kim Jong-il tökkäsi etusormellaan poskeaan. Hän näytti eleellä, että minun piti suudella sitä, joten minä suutelin.
'Hienoa! Selväksi tuli! Mutta jos petät minut, sinulle käy näin!' ja hän hosaisi kädellään minun suuntaani kuin veitsellä pistäen.

Sutjakkaasti syömistä, juhlimista, kiusantekoa ja päättömyyksiä kuvaileva teos ei jää absurdin ihailevasta sävystään huolimatta kuriositeetiksi: Fujimotolla on ollut ainutlaatuinen tilaisuus nähdä pala Pohjois-Korean diktaattorin yksityiselämää sekä yksinvaltiaan ja hänen sisäpiirinsä mielenmaisemaa.

Suomennos sisältää Itä-Aasian tutkija Miika Pölkin ansiokkaan analyysin Pohjois-Koreasta ja Japanin suuresta pohjoiskorealaisvähemmistöstä.

Fujimoto piirtää mehevän kuvan Kim Jong-ilin ruokailutottumuksista, oikukkaasta käytöksestä, railakkaista juhlista ja nokkelista sutkautuksista. Kirja oli Japanissa oitis myyntimenestys, mutta sitä kohtaan on esitetty myös sapekasta kritiikkiä, koska Fujimoto kirjoittaa ihailevaan sävyyn ja korostaa omaa erityisasemaansa epävirallisena Pohjois-Korean ja Japanin välittäjänä. Pohjois-Koreaan vuosikymmenien aikana kaapattujen japanilaisten kohtalosta käytävä poliittinen vääntö on osaltaan värittänyt Fujimoton kirjoista herännyttä keskustelua. Fujimoto on kuitenkin toistuvasti korostanut välttävänsä ideologiset kysymykset ja kertovansa vain 'unenomaisesta elämästään' Pyongyangissa.” (Miika Pölkin kirjoittamasta luvusta ”Ydinaseisiin tykästynyt ahmatti, Kim Jong-il”)

Kenji Fujimoto
Kenji Fujimoto (s. 1948) on salanimi. Fujimoton Pohjois-Koreasta kertovat kirjat ovat olleet suuria menestyksiä hänen kotimaassaan, Japanissa. Kirjoja ei ole aiemmin julkaistu suomeksi.

Kenji Fujimoto: Diktaattorin keittiömestari – Japanilaiskokki Pohjois-Korean hovissa
alkuteos Kimu Joniru no ryorinin – machika de mita kenryokusha no sugao
suomentanut Markus Mäkinen

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt