Kissa tarvitsee päivittäistä hoitoa ja huolenpitoa

Kissojen arvostus lemmikkieläimenä on nousussa, ja kissoista halutan pitää parempaa huolta. Eläinlääketieteen lisensiaatin Sari Haikan teos Kissan uusi kotilääkäri (Gummerus) tarjoaa suomalaista huippuasiantuntemusta kissojen kokonaisvaltaiseen terveydenhoitoon. Kirja on tehty yhteistyössä Yliopistollisen eläinsairaalan kanssa.

Kissan uusi kotilääkäri esittelee tyypillisimmät suomalaisilla kissoilla esiintyvät vaivat ja sairaudet oireineen sekä antaa neuvoja niiden ennaltaehkäisyyn ja hoitoon. Opas on laajennettu ja tämän päivän hoitokäytäntöön ajantasaistettu laitos suositusta Kissan kotilääkäri -kirjasta (1996). Mukana on muun muassa entistä kattavampi lista yleisimmistä myrkytysten aiheuttajista. Teos esittelee myös uusia hoitomuotoja, kuten akupunktion ja fysioterapian, ja antaa ohjeita myös vanhan kissan hoitoon.

Kissan kipua on usein vaikea havaita, mutta sen tunnistaminen on tärkeää. Jotta tietäisi, milloin oma kissa on sairas, on tiedettävä, miltä se näyttää ja miten se käyttäytyy terveenä. ”On äärimmäisen tärkeää, että jokainen kissan omistaja tuntee vastuunsa ja perehtyy oman lemmikkinsä elintoimintoihin ja normaaliin käyttäytymiseen. Siitä on varmasti hyötyä aikanaan jokaiselle kissaperheelle”, Sari Haikka sanoo. Kirjan ohjeiden avulla kissalle on helppo tehdä terveystarkastus kotona. Teoksessa on myös luettelo oireista, joita saattaa olla kipua kärsivällä kissalla. Haikka kehottaa opettamaan kissan liikkumaan ulkona valjaissa, sillä vapaana kissa altistuu monille vaaroille. Tapaturmien varalle kirjassa on selkeät ensiapuohjeet.

Ruoka-aineallergiat, atopia, liikalihavuus ja käytöshäiriöt ovat nykyisin yleisiä ongelmia kissoilla. Kirja tuo esiin myös stressin merkityksen sairauksien aiheuttajana. ”Nykykissa muistuttaa villiä kantamuotoaan enemmän kuin koira. On hyvä pitää mielessä, että kissa on saalistava reviirisidonnainen petoeläin joka tarvitsee virikkeellisen ympäristön välttyäkseen stressiltä”, Haikka muistuttaa. Kissan uusi kotilääkäri kertoo myös keinot kissan tyytyväisyyden lisäämiseen.

Sari Haikka
Eläinlääketieteen lisensiaatti Sari Haikka on toiminut mm. pieneläinpraktikkona ja asiantuntijana erilaisissa työryhmissä. Aiemmin häneltä on ilmestynyt samaan sarjaan kuuluva Koiran uusi kotilääkäri (2009).

Sari Haikka, Kissan uusi kotilääkäri
Ovh.  35,30 €

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi