• Gummerus/

Korpifilosofi ja savolaisjäärä Kätkäläistä tarvitaan nyt ikääntyvän naapurin avuksi

Pietari Aholainen, tuttavallisemmin Pietu Kätkäläinen on elänyt Simo Hämäläisen kirjojen sivuilla jo vuodesta 1978 asti. Hämäläisen lempeä satiiri sekä aidot ja rehevät ihmiskuvaukset jaksavat ihastuttaa kirja kirjalta. Kätkäläinen ja musta koira (Gummerus) pureutuu vakavaan asiaan – masennukseen – kiverää huumoria unohtamatta.

Kätkäläisten naapurissa on Alma ja Aimo Hurskaisen turvattu elämä suistunut raiteiltaan. Aimon, vauraan talon isännän ja yhteiskunnallisen vaikuttajan, kintereille on takertunut ”musta koira”, syvenevä masennus, joka merkitsee voimien hupenemista ja toisten armoille jäämistä. Sairaus etenee sekavuudeksi, mutta raavas mieshän ei suostu lääkäriin vaivojaan ruikuttamaan. Alma-rukka etsii hädissään tukea läheltä ja kaukaa. Yhteiskunta auttaisi kyllä mielellään, mutta ne resurssit, ne resurssit. Ratkaisuksi tarjoutuu pörssiyhtiön erityishoivakoti, johon tarmokas miniä appensa toimittaa. Kaiken pitäisi olla auvoisaa, mutta todellisuus on toisenmoinen, ja Kätkän pitää puuttua tapausten kulkuun äkkiväärään tapaansa.

Joensuulainen Simo Hämäläinen on kirjoittanut Kätkäläis-tarinoita jo yli kolme vuosikymmentä. "Kätkäläinen on minulle nykyisin jo vähän niin kuin semmoinen mielikuvituskaveri, joita pikkulapsilla kuulemma on”, Hämäläinen nauraa. Kätkäläisen kautta Hämäläinen on ruotinut monia yhteiskunnallisia aiheita, kuten tasa-arvokysymyksiä, sairaalabyrokratiaa, rasismia ja venäläisten tekemiä tontti- ja kiinteistökauppoja. Kuuden Kätkäläis-romaanin väliin on mahtunut myös viisi kertomuskokoelmaa. Edellinen Kätkäläinen ilmestyi kolme vuotta sitten. "Kun useampikin alkoi kysellä Kätkäläisen kuulumisia, niin pitihän siitä ottaa selvää. Hätäkös Kätkällä, vikkelä ukko se on vieläkin”, Hämäläinen myhäilee.

Simo Hämäläinen
Simo Hämäläinen on syntynyt Pieksämäellä 1947. Hän on kirjoittanut romaaneja, kertomuksia ja näytelmiä. Vuodesta 1995 Hämäläinen on ollut vapaa kirjailija. Sitä ennen hän on työskennellyt toimittajana ja opettanut suomen kieltä Joensuun yliopistossa. Koulutukseltaan hän on filosofian lisensiaatti.

Simo Hämäläinen, Kätkäläinen ja musta koira

Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat sekä digitaaliset- ja mobiilituotteet. www.gummerus.fi