Korpikirjailijan värikäs elämä yksissä kansissa

Ilmari Kiannon kuolemasta tulee tänä vuonna kuluneeksi 40 vuotta. Eero Marttisen kirjoittama Ilmari Kianto – Korpikirjailijan elämä (Ajatus Kirjat) kokoaa yhteen rakastetun ja vihatun kulttuuripersoonan pitkän elämän vaiheet. Kianto kirjoitti elämänsä aikana lähes 70 teosta ja useita julkaisemattomia käsikirjoituksia. Marttisen teoksessa näyttäytyy kirjailija, jonka tavoitteli tinkimättömästi rehellisyyttä ja kohtasi avoimesti elämänsä ristiriidat.

Korpikirjailija Ilmari Kianto (1874–1970) oli aikansa kuuluisuus, Suomussalmen sulttaani, joka vietti korpilinnassaan värikästä elämää. Hän ylläpiti avoimesti useita naissuhteita yhtä aikaa ja rikkoi muillakin tavoin aikansa sovinnaiskäsityksiä vastaan. Punaisen viivan ja Ryysyrannan Joosepin kirjoittaja eli ajoittain liki kurjuudessa ja joutui antamaan lapsiaan muille elätettäväksi, mutta hän oli myös rakastava isä ja tunnettu julkisuuden henkilö.

Calamnius-pappissukuun syntynyt Kianto kokeili nuorena sotilaan uraa ja opiskeli venäjää ennen ryhtymistään kirjailijaksi. Hän ehti kirjoittaa hyvin laajan tuotannon, ja monet hänen teoksistaan liittyvät läheisesti hänen omiin kokemuksiinsa korven kansan keskellä, matkoihinsa tai perhesuhteisiinsa. Kianto myös osallistui kirjoituksillaan aikansa tapahtumiin, ja sisällissodan aikana häntä jopa syytettiin punaisten vastaisesta kiihotuksesta.

Eero Marttinen rakentaa Kiannon lukuisten päiväkirjamerkintöjen, kirjeiden, teosten, eri ihmisten haastattelujen ja muiden lähteiden pohjalta kuvan kirjailijasta, jota sekä rakastettiin että vihattiin – ja joka ei lakannut etsimästä totuutta.

”– – Sanon, että on kaksi asiaa, jotka onnekkaan elämäni ovat pilanneet ja pitävät minua joka hetki rantani reunalla. Yksi on – avioliittoasiani, pyhän ihanteeni särkymys, joka on jäytänyt viime vuosina kaikkia kirjallisia kykyjäni. Toinen on tuo kirottu rahapula – –.”

Eero Marttinen
Eero Marttinen (s. 1943) on toiminut kulttuuritoimittajana Kainuun Sanomissa vuodesta 1967. Hän on laatinut useita antologioita ja tv-ohjelmien käsikirjoituksia sekä toiminut käsikirjoittajana mm. Mikko Niskasen Kalle Päätalo -elokuvassa Elämän vonkamies.

Eero Marttinen: Ilmari Kianto – Korpikirjailijan elämä

Ovh. 39,90 €

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi