Korvasieni avaa sienestyskauden jo keväällä

Vikkeliä värinvaihtajia, sutjakoita silkkijalkoja ja kukantuoksuisia kaunottaria. Kirsti Eskelisen Sienestäjän suosikit – Parhaat ruokasienet ja reseptit (Gummerus) esittelee 37 sienilajia, metsiemme tarjoamaa ilmaista lähiruokaa. Esittelyiden ja tunnistusohjeiden lisäksi kirjaan on koottu Sieniseura-aktiivin parhaat reseptit korvasienihyytelöstä sienimakkaroihin ja mustikkaisiin mesimuffineihin.

"Mielestäni sienet ovat hurmaavia. Ne ovat värikkäitä. Ne ovat muodokkaita. Niillä on runsaasti koristuksia: rengas, suomut, verkot, känsät, pilkut, viirut. Niillä on laaja tuoksuarsenaali: mausteinen, kukkainen, hunajainen, karkkinen, hapan, makea, kirpeä. Ja niitä on paljon. Elämme tuhansien sienten maassa”, Kirsti Eskelinen kertoo.

Eskelinen kertoo kirjassaan, miten hänen suosikkisienensä tunnistaa ja mitkä ovat niiden tyypillisimmät kasvupaikat ja -ajat. Hän neuvoo oikeat esikäsittelyt ja kunkin lajin parhaat säilöntä- ja valmistustavat. Herkulliset ruokakuvat houkuttelevat kokeilemaan uusia sienireseptejä. Miltä kuulostaa voitattirisotto, lampaankääpäpihvit tai lemmenpasta tuoksuvalmuskasta? Ruokaryypyksi voi valmistaa pinkkiä haperotujausta ja kahvin kanssa nauttia lasillisen keltasienilikööriä.

Kirsti Eskelinen
Suonenjokelainen keruutuotealan opettaja Kirsi Eskelinen on suorittanut muun muassa keruutuotetarkastajan erikoisammattitutkinnon. Hän on kirjoittanut Savon Sanomiin artikkelisarjan sienistä ja marjoista, ja hänet on palkittu useissa reseptikilpailuissa. Ainekset ennakkoluulottomaan kokkailuun hän saa puutarhastaan ja lähimetsistä.

Sienestäjän suosikit – Parhaat ruokasienet ja reseptit

Eeva Herrainsilta, viestintäkoordinaattori, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat sekä digitaaliset- ja mobiilituotteet. www.gummerus.fi