Koskettava romaani rotuerottelusta ja rajat ylittävästä rakkaudesta

Julie Kiblerin esikoisromaani Matkalla kotiin tarkastelee rakkautta, ystävyyttä, epätasa-arvoa ja vaikeita valintoja poikkeuksellisen koskettavasti. Warner Bros. osti Kiblerin isoäidin nuoruuden tarinaan pohjautuvan kirjan elokuvaoikeudet saman tien sen ilmestyttyä. Matkalla kotiin osoittaa, kuinka paljon meillä on opittavaa menneisyydestä. Sen tarjoamalle nojatuolimatkalle kahden naisen elämäntarinoihin kannattaa pakata runsaasti nenäliinoja mukaan.

Kaksi naista, kaksi tarinaa, yhteinen matka

Kentucky, 1939. Kuusitoistavuotias Isabelle McAllister haluaisi paeta kotikaupunkinsa ahdasmielisyyttä. Kun hän ystävystyy perheensä taloudenhoitajan pojan kanssa, ympäröivän yhteiskunnan säännöt tuntuvat entistä mahdottomammilta.

Isabellen ja Robertin kotikaupungissa on kylttejä, joissa kielletään mustia liikkumasta ulkona auringonlaskun jälkeen. Mustien ja valkoisten kanssakäyminen ei ole vain laitonta, se on hengenvaarallista. Varoituksista huolimatta Isabelle ja Robert valitsevat rakkauden.

”En tiedä miten se onnistuisi, Isabelle. En voi luvata sinulle mitään muuta kuin seuraavan tapaamisen ja seuraavan kirjeen. Kun lähetit minulle ensimmäisen kirjeen sen jälkeen kun olin käskenyt sinua pysymään poissa, tiesit etten voinut tarjota sinulle mitään muuta kuin nykyhetken – sen hetken, joka meille on annettu. Mistään muusta emme koskaan ole voineet olla varmoja.”

Vuosikymmeniä myöhemmin Isabelle pyytää kampaajaansa ja ystäväänsä Dorrieta ajamaan hänet hautajaisiin yli tuhannen mailin päähän. Matkan aikana menneisyys sekoittuu nykyisyyteen, kun vanhemman valkoisen naisen ja nuoren mustan naisen tarinat heräävät eloon.

Julie Kibler
Freelance-kustannustoimittajana työskentelevä Julie Kibler (s. 1965) asuu Dallasissa miehensä, teini-ikäisten lastensa ja kadulta pelastamiensa koirien kanssa. Hän kirjoittaa parhaillaan toista romaaniaan ja bloggaa viiden muun Pohjois-Teksasiin muuttaneen naiskirjailijan kanssa sivustolla What Women Write.

Julie Kibler: Matkalla kotiin
Calling Me Home
suomentanut Riie Heikkilä

Karoliina Timonen, tiedottaja, p. 040 591 6532, karoliina.timonen@gummerus.fi