Kuinka varsinaissuomalaisesta juristista tuli Suomen suosituin miespoliitikko?

Sauli Niinistön matka kohti kotimaisen politiikan huippua alkoi vuoden 1987 eduskuntavaaleista. Hänestä on tullut maan suosituin poliitikko ja arvostettu talousauktoriteetti, ja hän on ollut jo vuosia kansan suosikki Suomen seuraavaksi valtionpäämieheksi. Kuinka varsinaissuomalaisesta juristista tuli Suomen suosituin miespoliitikko? Nimismiehen kiharat – Sauli Niinistön henkilökuva (Ajatus Kirjat) valottaa Niinistön uraa, elämää ja persoonaa.

Kokoomuksen puheenjohtajana ja valtiovarainministerinä 1990-luvulla poikkeukselliseksi poliittiseksi ilmiöksi noussut Sauli Niinistö on ehtinyt olla juristi, poliitikko, pankkimies ja kirjailija. Niinistö hävisi vuoden 2006 presidentinvaalit täpärästi Tarja Haloselle, mutta heti seuraavissa eduskuntavaaleissa hän sai Uudella- maalla yli 60 000 ääntä. Se on enemmän kuin kukaan suomalainen poliitikko on parlamenttivaaleissa saanut.

Nimismiehen kiharat tekee läpileikkauksen Niinistön elämään ja uraan. Minkälaiselta arvopohjalta hän ponnistaa? Minkälaisia luonteenpiirteitä liittyy tähän kokoomuksen ex-puheenjohtajaan ja presidenttipelin ennakkosuosikkiin? Mikä hänet saa innostumaan? Entä kiihtymään? Petri Nevalainen hakee myös vastauksia siihen, mitkä ovat Niinistön suurimmat saavutukset ja kuinka niitä arvioidaan kansan ja politiikan ammattilaisten keskuudessa? Nevalainen on tutkinut erilaisia lähteitä ja haastatellut Niinistön kanssa vuosien varrella työskennelleitä ja hänet tuntevia ihmisiä.

Niinistö ei ole luonteeltaan papukaija niin kuin jotkut toiset kansanedustajat. Heillä juttu jatkuu vaikka saksilla leikkaisi. Niinistö ei ole ylitsevuotavasti ulospäin suuntautunut ihminen. Hänellä ei ole tarvetta höpöttää koko ajan, Sirpa Pietikäinen sanoo.

Jälkikäteen ajatellen suurin virheeni oli varmaankin se, etten tehnyt isänmurhaa Niinistön suhteen. Homma pitää ottaa haltuun tai sitten käy huonosti. Keskustapuolue teki politiikkaa todella taitavasti puhuttaessa talouspolitiikan suurista linjoista. Sisäministeri Itälältä kysyttiin eduskunnan kyselytunnilla kaupunkien järjestyssäännöistä siitä näkökulmasta, että voidaanko koiria kusettaa ulkona. Tajusin siinä paikassa, että peli on täysin menetetty, Itälä muistelee. – Valtiovarainministeri Niinistö kertoi, miten maailma menee ja minä kerroin, miten koiria kusetetaan.

Petri Nevalainen: Nimismiehen kiharat
Ovh. 40,25

Petri Nevalainen
Petri Nevalainen (s. 1962) on ollut toimittajana niin television kuin lehtienkin palveluksessa. Viime vuosina hän on työskennellyt Valittujen Palojen toimitussihteerinä ja aikakauslehti Kampanjan päätoimittajana. Nevalaisen aiempiin teoksiin lukeutuvat mm. Pekka Pohjolan elämäkerta Bassokenraali, Kaikkien aikojen Tauno Palo ja Kimi Räikkösen henkilökuva Jäämies.

Lisätietoja
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi

Arvostelukappale- ja kuvapyynnöt

Ajatus Kirjat