Kymmenen kuukautta Alaskan armoilla

Norjalainen Lars Monsen vaelsi 3000 kilometriä maailman vaikeakulkuisimman erämaan halki sinnikkään naisystävänsä ja uskollisen koiransa kanssa. Vaellus halki Alaskan (Gummerus) on kursailematon kuvaus kymmenen kuukautta kestäneestä eräseikkailusta, joka laittoi koetukselle niin fyysiset voimat kuin henkisen jaksamisenkin.

Sormet kohmettuvat ja käyvät valkoisiksi hetkessä, mutta jatkan puristamista. Kovempaa, aina vain kovempaa, kunnes [spriipullon] korkki viimein läjähtää auki. Keittimeen tipahtaa jäätynyt spriimöykky, jota tuskin erotan, koska ilma on täynnä hengityshuurua. Sormeni ovat nyt niin koppurat, että pystyn tuskin ottamaan tulitikun rasiasta. Ajattelen mitä seuraa, jollen saa tuohon helskutin rautatörppöön tulta, ja pelko vihlaisee mieltäni. Kovan ponnistelun jälkeen saa 10–12 amerikkalaisesta erikoistikusta muodostamani mininuotio spriin sulamaan ja viimein syttymään. Priimuskeittimen suhina ei ole kuulostanut koskaan yhtä kauniilta.”

Vaellus halki Alaskan on jännittävä kertomus Alaskan armottomasta luonnosta, rikkaasta eläimistöstä, metsästyksestä ja kalastuksesta, Alaskan eri väestöryhmistä ja heidän kulttuuristaan. Matkan aikana luonto näyttää sekä kauneutensa että ankaruutensa. Äärimmäinen kylmyys ja kuumuus, vaikeat joenylitykset, tuhannet sääsket, lukuisat harmaakarhut, sudet ja hirvet, hankalakulkuinen ja äärimmäisen raskas maasto sekä peseytymismahdollisuuksien puute rasittavat vaeltajia, mutta antavat myös ilon aiheita.

Matkan luontokokemukset ovat jättäneet meihin jäljen loppuiäksemme. Ilon tunne oli valtava parhaina hetkinä, esimerkiksi kun katsoimme mustaa sutta suoraan silmiin makuupussista tai kun olimme päässeet henkemme kaupalla yli suuren, osittain sulan joen. Törmäsimme matkalla kaikkiaan 46 harmaa- tai mustakarhuun, ja kaikki kerrat olivat ikimuistoisia, osa dramaattisiakin, tapahtumia.”

Lars Monsen
Lars Monsen (s. 1963) on norjalainen toimittaja ja seikkailija, joka on tehnyt monia eräretkiä muun muassa Kanadassa ja Pohjoiskalotissa.

Vaellus halki Alaskan
alkuteos Til fots gjennom Alaska
suomentanut Kaija Anttonen
valokuvat Marit Holm ja Lars Monsen