Lappi markkinavoimien puristuksessa

Jussi Siirilän romaani Kaikkien aikojen tarina (Gummerus) sisältää monta yhteen kietoutuvaa kertomusta. Kirjan keskushenkilö, kirjailija Hannu Mäkäräinen, ravaa ympäri Lappia vetävien tarinoiden perässä. Sellaisen kuultuaan Mäkäräisestä tulee häikäilemätön. Hän vääristelee, liioittelee ja varastaa. Syntyy kaikkien aikojen tarina, jossa muun muassa rakennetaan elämyspuistoa Kittilään, tapellaan Muumimaailmassa, ajellaan ponttonilaiturista rakennetulla lautalla ympäri Inarinjärveä, istutaan Berliinin eläintarhan häkissä 1930-luvulla ja seurataan Hitlerin vaalikampanjaa. Mehukkaan satiiristen tarinoiden keskiöstä paljastuu ihmisen ahneus, turhamaisuus ja hyväksikäyttö.

Hannu Mäkäräinen on uskotellut itselleen jättäneensä kirjailijan uran lopullisesti. Kun yritteliään miehen taidedokumentti thaimaalaisista marjanpoimijoista ei ota tuulta alleen, hän lannistuu. Uusi inspiraatio löytyy, kun Mäkäräinen tapaa baarissa suomenruotsalaisen Thomas Forsin, jolla on uskomaton tarina kerrottavanaan. Forsin työnantaja, monikansallinen Nordic Pro Tours Ltd haluaa valjastaa koko Lapin markkinatalouden käyttöön ja rakentaa ennenäkemättömän elämyspuiston.

Puiston nimi oli nyt Essence of Finland, Lapland oli pudonnut pois. Saamelaisten iglukylä oli siirtynyt alueen nurkkaan, ja keskellä kohosi rakennuskompleksi, johon kuului hotelli, kylpylä ja jäähalli. Ikkunat olivat vinossa, katolla luki Radisson. Rakennuksen takana oli kiitorata.

Mäkäräinen ryövää tarinan myös kylähullu Ruttu-Kallen isoisästä. Mathis Kitti päätyi 1930-luvulla saamelaisporukan mukana Berliinin eläintarhan vetonaulaksi hottentottien ja pygmien rinnalle. Saksassa kielitaitoinen alkuperäiskansaan kuuluva saamelaismies tempautui mukaan hulvattomaan seikkailuun. Mathiksen tie vei Berliinin dekadenttiin yöelämään, protestielokuvan kuvauksiin ja dadaistisen kabareen kautta poliisin huomaan Münchenissä.

Jussi Siirilän mielestä Lappia ei oikein ymmärretä. ”Valitettavan usein se näyttäytyy aikuisten puuhamaana, monotanssipaikkana. Suomi ei satsaa Lappiin taloudellisesti, mutta silti viihdykkeiden odotetaan olevan huipputasoa. Ulkomaalaiset odottavat puhdasta ja koskematonta luontoa, mutta se pitäisi paketoida oikein. Pelkkä erämaa revontulineen riittää harvoille,” Siirilä toteaa.

Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi