• Gummerus/

Lehdistötiedote: Aarresaaret johdattaa luontoretkelle salaperäisille sotilassaarille

Jarmo Niemisen Aarresaaret – Helsingin saariston uskomaton luonto tarjoaa historiaa ja tunnelmia salaperäisiltä saarilta, jotka uinuvat Helsingin ydinkeskustan edustalla. Saaristo-opas ja luontokuvaaja Jarmo Nieminen on tarkkaillut kameran kanssa näitä kiehtovia saaria vuosia, kaikkina vuodenaikoina. Upeat kuvat ja Niemisen elävät tarinat saariston ainutlaatuisesta luonnosta ihastuttavat nyt kiehtovan kirjan muodossa.

Käärme kiinnostui kamerastani. Kyy seurasi katseellaan ja liikkeillään mustaa purkkiani ja oli lopuksi alle metrin päässä linssistä. Kun liikutin kameraa, käärme seurasi sitä. Tunsin olevani käärmeenlumooja, joka liikuttaa puusauvaa kasvojensa edessä ja Kuningaskobra seuraa sitä maagisesti tuijottaen.

Ihmisen rakentaessa saaria on niiden luonto on mukautunut tapahtumiin ja käyttänyt uudet mahdollisuudet hyväkseen. Tykkituli, sotaväen toiminta ja linnoitustyöt ovat muuttaneet maisemaa ja tarjonneet elinmahdollisuuksia uusille kasveille ja eläimille. Aarresaaret kuljettaa aarnimetsiin, hietikoille, lehtoihin, lammille, kuohuville tyrskyille ja linnoitusten luoliin. Luontoretkellä käydään mäyrän pesällä, seurataan kotkan ilmaveiviä, todistetaan kyiden tanssia ja kuunnellaan mystistä öistä rääkyjää, joka saattaa olla Suomen luonnosta kadonnut mölysammakko.

Aarresaaret on erinomainen lahjakirja. Se sopii Suomen historiallisista ajoista viehättyneille, harvinaisista lajeista ja luonnonilmiöistä kiinnostuneille tai muuten vain lumoavista tarinoista pitäville.

Jarmo Nieminen
Yleisesikuntaeverstiluutnantti evp. Jarmo Nieminen (s. 1959) on toimittanut aiemmin mm. teokset Teloitettu totuus - kesä 1944 (2008, yhdessä Jukka Kulomaan kanssa), Rintaman poliisi - Valvontaupseerin päiväkirja 1941–1944 (2010). Nieminen on tunnettu myös saaristoretkistään ja Santahamina-kirjoistaan.

Jarmo Nieminen: Aarresaaret – Helsingin saariston uskomaton luonto
Ovh 42 €