• Gummerus/

Lehdistötiedote: Aavikon kyyhkyset herättää henkiin legendan Masadan selviytyjänaisista

Alice Hoffmanin toinen suomennettu romaani Aavikon kyyhkyset on tarina rohkeista naisista ajanlaskumme ensimmäisellä vuosisadalla. Neljä naista vartioi arvokkaita kyyhkysiä Masadan vuorilinnoituksessa, jonne juutalaiset ovat paenneet roomalaisia. Samalla kyyhkyslakka kätkee sisäänsä neljä salaisuutta ja sitoo yhteen neljä kohtaloa.

Vuonna 70, Jerusalemin valtauksen jälkeen, 900 juutalaista sinnitteli kuukausia Rooman piiritystä vastaan Masadassa, vuorelle rakennetussa linnoituksessa Juudean aavikolla. Muinaisen historioitsija Josefuksen mukaan kaksi naista ja viisi lasta selvisivät. Näihin historiallisiin tapahtumiin pohjautuva Aavikon kyyhkyset on vangitseva romaani neljästä Masadaan päätyneestä poikkeuksellisesta naisesta.

”Liekkien pauhu kuulosti Sian haamun ääneltä. Olin kutsunut häntä ja pyytänyt häntä tulemaan luokseni, samoin kuin hän oli kerran kylpenyt kanssani ja pyyhkinyt tuhkaa hiuksistani. Tuli oli niin kirkas, että peitin silmäni, mutta se paloi yhä vain kirkkaampana. Jokin sisälläni murtui ja hajosi kappaleiksi. Suustani pääsi ilmoille jotain, mutta ääni ei ollut omani. Minä kutsuin ja anelin, ja sitten aneluuni vastattiin.”

Jaelin äiti kuoli synnytyksessä, eikä isä antanut sitä tytölle koskaan anteeksi. Revka sai oppitunnin hiljaisuudesta, kun hänen tyttärenpoikansa menettivät puhekykynsä todistettuaan äitinsä raakaa murhaa. Aziza, soturin tytär, kasvatettiin poikana. Alexandriassa syntynyt Šira tuntee muinaisen magian ja lääketieteen salat. Näiden neljän kekseliään ja aistillisen naisen elämät kytkeytyvät toisiinsa piirityksen epätoivoisina aikoina. He ovat linnoituksen kyyhkystenhoitajia, ja kukin heistä kätkee sydämeensä suuren salaisuuden.

Alice Hoffman
Suositun amerikkalaisen kirjailijan Alice Hoffmanin (s. 1952) tuotanto tunnetaan erityisesti taianomaisista elementeistä ja vahvoista naishenkilöistä. Bostonissa asuva Hoffman on kirjoittanut yli kaksikymmentä romaania, ja hänen teoksiaan on käännetty yli kahdellekymmenelle kielelle. Suomeksi häneltä on julkaistu aiemmin romaani Punainen puutarha (Gummerus, 2012). Monesti bestseller-listoilla loistaneen Hoffmanin teoksia on sovitettu myös Hollywood-elokuviksi.

Alice Hoffman: Aavikon kyyhkyset
The Dovekeepers