• Gummerus/

Lehdistötiedote: Armoton taivas on sydämeenkäyvä romaani väkivallasta ja vapaudesta

Kari Kovalaisen Armoton taivas on moderni erätarina, jossa voimakas luontokokemus nousee metaforiselle tasolle. Se on myös kertomus miehestä, joka kantaa väkivaltaisen lapsuuden taakkaa harteillaan ja yrittää löytää paikkaansa elämässä. Tarina on komeasti kirjoitettu ja Kovalaisen taito käyttää sanoja rikkaasti tuo sille omaperäisen äänen. Armoton taivas on Gummeruksen ja Elisan suuren romaanikilpailun finalisti.

"Kirjoistani Armoton taivas on se, joka kumpuaa syvimmältä mieleni pohjamudista. Se on alusta loppuun täyttä fiktiota - ja silti riipaisevan tosi. Neljän vuoden kirjoittamisprosessin aikana teos kypsyi eläväksi kokonaisuudeksi, joka ruopaisi luojansa sydänjuuria. Toivon, että romaani löytää kosketuksen myös lukijoiden tunteisiin”, Kovalainen valaisee romaaninsa taustaa.

Olli herää aamuun kasvot verillä ja pakenee jokaista syliä, joka hänelle avautuu. Painajaiset eivät jätä rauhaan, joten hän päättää jättää kaiken taakseen ja lähtee etsimään Lapin erämaihin paennutta lapsuuden ystäväänsä Mikkoa. Lapsina pojat olivat veriveljiä, jotka molemmat kasvoivat väkivaltaisessa perheessä. Turvaa he hakivat toisistaan, metsästä ja mielikuvituksesta. He olivat Geronimo ja Juh, julmat apassisoturit. Ollin matka taittuu yli soisten lakeuksien ja läpi kitukasvuisten metsien yksisilmäinen koira seuranaan. Löytääkö hän etsimänsä?

”Metsä harveni. Laukkasin petäjäiselle kankaalle. Näin ison kivipaaden ja samassa olin sen päällä. Haukoin happea, laskeuduin polvilleni. Kynttiläkuuset ja koivunlatvat vavahtelivat. Rymisi ja paukahteli. Hirvi mölisi. Koira haukahti.”

Kari Kovalainen
Kari Kovalainen (s. 1963) on ylikiiminkiläinen kirjailija, joka on julkaissut kolme novellikokoelmaa ja romaanin. Hän on opiskellut avoimessa yliopistossa psykologiaa, filosofiaa ja luovaa kirjoittamista. Luonnonkuvauksesta ja kielestä kiitelty kirjailija viihtyy parhaiten pitkillä vaelluksilla Lapin ja Norjan erämaissa.

Kari Kovalainen: Armoton taivas

Kati Turpeinen, tiedottaja, p. 044 349 7790, kati.turpeinen@gummerus.fi