• Gummerus/

Lehdistötiedote: Hatuntekijän kuolema jatkaa 20-luvun Helsinkiin sijoittuvaa noir-henkistä dekkarisarjaa

Nina Hurman Hatuntekijän kuolema on itsenäinen jatko-osa teokselle Yönpunainen höyhen. Taitavasti sensuellia erotiikkaa ja jännitystä yhdistävässä sarjassa päänvaivaa aiheuttaa tällä kertaa Rougen ystävättären merkillinen kuolema. Hurma on tehnyt jälleen loistavaa taustatyötä ja herättää jazzin tahdissa keinahtelevan historiallisen Helsingin eloon.

Helsingin kuumuus raukaisee, kun Rougen seurue viettää joutilasta lomaa. Levottomuutta kuitenkin herättää vankilasta vapautunut vanha tuttu, joka saapuu perimään velkoja. Samaan aikaan Eerikinkadun saunassa Korpela ja etsivä Mustaoja kummeksuvat myrkkypirtun rantautumista Helsinkiin. Korpela ei suostu palaamaan poliisiin, vaikka laivojen ratsaaminen tullin leivissä tuntuu sekin väärältä. Myöhemmin miesten kesäilta saa hämmentävän päätöksen, kun he näkevät nuoren naisen putoavan kuolemaan. Kadun toisella puolella roikkunut ikkunanpesijä katoaa heti mystisesti paikalta.

Asiat kytkeytyvät toisiinsa, ja vastentahtoisesti Rouge sekä Korpela ajautuvat mukaan tapahtumiin. Pian kaksikko saa huomata, että heidän välillään väreilee yhä.

Hatuntekijän kuoleman yhtenä alkuajatuksena oli se, miten tapahtumien virta hiljalleen vetää mukaansa nekin, jotka ovat vastahakoisia sekaantumaan. Tietyt asiat pysyvät samoina, vaikka aikakaudet vaihtuvat: aatteet ja vallat ovat suurempia kuin pienten ihmisten kohtalot, eikä paha – jos sellaista edes on – saa palkkaansa. Kaiken taustalla liikkuu tietysti se alati kiehtova, selittämätön vetovoima, joka houkuttaa ihmisiä toistensa luo. Näitä teemoja säestämään kirjoitin 20-luvun helteisen Helsingin ääniä, hajuja ja tunnelmia”, Hurma kertoo kirjansa taustasta.

Nina Hurma
Nina Hurma pitää charlestonista, kuohuviinistä ja kotikaupungistaan Helsingistä. Hurman romaanien syntyyn ovat vaikuttaneet ainakin hämärät kadut, merenrannat, kaihoisat laulut ja pitkät kävelyt yönmustan koiran kanssa.

Nina Hurma: Hatuntekijän kuolema

Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi