• Gummerus/

Lehdistötiedote: Metsästäjän sydän on henkeäsalpaava seikkailu uudessa Etelä-Afrikassa

Eteläafrikkalaisen, afrikaansiksi kirjoittavan Deon Meyerin toinen suomennettu romaani Metsästäjän sydän on huikea, trillerimäisesti etenevä takaa-ajo tarina ja katsaus Etelä-Afrikan apartheidin jälkeiseen aikaan. Meyer kuvailee taitavasti Etelä-Afrikan kirjavaa ympäristöä ja monipuolista henkilögalleriaa, jota johdattaa haavoittuvainen mutta rohkea entinen salamurhaaja. Deon Meyer on kotimaansa suosituin kirjailija, ja hänen teoksiaan on käännetty yli 20 kielelle

Hetken Mpayipheli lensi lintujen mukana, oli yksi niistä, ja hänen siimankireiksi jännittämänsä siivet aistivat jokaisen ilmassa värähtävän pyörteen, mutta sitten hän palasi takaisin maan pinnalle, koko ajan aurinko paistoi, se oli kuuma, keltainen ja äkäinen, aivan kuin se olisi tahtonut steriloida maiseman, aivan kuin se olisi väsymättömällä valollaan ja polttavalla tulellaan voinut puhdistaa maanosan ilkeät haavat.

Kaksimetrinen Thobela "Tiny" Mpayipheli oli aikoinaan pelätty KGB:n ja Stasin kouluttama salamurhaaja ja vapaustaistelija. Uudessa, apartheidin jälkeisessä Etelä-Afrikassa hän tekee tyytyväisenä töitä autokorjaamossa, mutta viesti vanhan ystävän tyttäreltä suistaa Tinyn seesteisen elämän. Ystävä on pidätetty, kun hän on ottanut haltuunsa vanhan kovalevyn, joka sisältää raskauttavaa todistusaineistoa. Nyt tytär tarvitsee epätoivoisesti Tinyn apua. Tiny kiitää varastetulla moottoripyörällä halki Etelä-Afrikan kohti sovittua tapaamispaikkaa perässään koko joukko vihamielisiä takaa-ajajia, mukaan lukien Etelä-Afrikan presidentin omat turvallisuusjoukot. Mutta kun Tinyn kylmän sodan aikainen koulutus herää henkiin, hyökkääjät eivät tiedä, mikä heitä odottaa.

"Alexander McCall Smithin Botswana-kirjojen tumma, räjähtävä kääntöpuoli, täynnä lämpöä Etelä-Afrikan valtavaa kauneutta ja raivoa maan poliittista epävakautta ja rotulevottomuuksia kohtaan." – Chicago Tribune

Deon Meyer
Ennen kirjailijaksi ryhtymistään Deon Meyer (s. 1958) opiskeli Englannin kirjallisuutta ja historiaa ja työskenteli mainos- ja viestintätoimistoissa – viimeksi omassa yrityksessään, joka edusti mm. BMW:n moottoripyörien maahantuojaa. Hän harrastaa eteläisen Afrikan kiertelyä moottoripyörällä.

Deon Meyer: Metsästäjän sydän
Proteus (afrikaans)/Heart of the Hunter (engl.)
K. L. Seegersin englanninnoksesta suomentanut Marja Luoma

Kati Turpeinen, tiedottaja, p. 044 349 7790, kati.turpeinen@gummerus.fi