Lehdistötiedote: Mikä riittää rakkaudessa?

Imatralaisen Sari Pullisen haikean pohdiskeleva esikoisromaani Kohta kaikki alkaa (Gummerus) kertoo nälkäisestä rakkaudesta, yksinäisistä illoista, julmuuteen asti menevästä rehellisyydestä ja käänteentekevistä kokemuksista. Kirja kuvaa paitsi miehen ja naisen välistä rakkaussuhdetta ongelmineen ja umpikujineen, myös sukupolvien jatkumoa itärajan varjossa.

Kirsi on ollut vuosia toinen nainen. Hän on jättänyt rakkaudettoman avioliittonsa ja uskonut, että on vain ajan kysymys, milloin myös toinen jättää omansa. Nyt, viiden vuoden odottamisen jälkeen, jonkin täytyy muuttua. Kirsi lähtee etsintämatkalle merenrantakaupunkiin. Pikkukaupungin rauhan riistävät tapahtumat sysäävät elämän uusille raiteille.

Olen luullut, että pikkuasiat pitävät huolen itsestään. Että on olemassa sellaisia pieniä asioita, joihin voi luottaa ja jotka tapahtuvat vuorenvarmasti, vaikkei kukaan niitä vahdi: märkä pyykki kuivuu, joki virtaa alajuoksuun, rakastumista seuraa yhteinen koti.
Riittää, kun ripustaa pyykit, riittää, että jostain joki alkaa. Riittää, että rakastuu.
Olen ollut väärässä.

Kohta kaikki alkaa on yksi Gummeruksen ja Elisan romaanikilpailun finalisteista. Esikoisromaani on syntynyt usean vuoden kirjoitustyön tuloksena. ”Kirjoittaminen on minulle sisäinen tarve antaa muoto asioille, joita en ymmärrä. Tämän ikäinen nainen on kokenut elämässään rakkautta, pettymyksiä, eroja ja uusia suhteita. Olen kirjoittanut tarinaan paljon aitoja tunteita. Sen kaikissa henkilöissä on jotain itsestäni”, Sari Pullinen kertoo.

Sari Pullinen
Sari Pullinen (synt. 1965) on imatralainen filosofian maisteri ja toimittaja. Hän on kolmen aikuisen tyttären äiti ja pienen tytön isoäiti. Hän käyttää aamut päiväkirjan kirjoittamiseen ja hitaaseen lähtemiseen, hakeutuu mielellään vesien ääreen ja tulee pitkälle toimeen barokkimusiikilla ja mustikoilla.

Sari Pullinen, Kohta kaikki alkaa

Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi