• Gummerus/

Lehdistötiedote: Mukaansatempaava tietokirja Jeesuksesta historiallisena kapinajohtajana

Reza Aslanin menestysteos Jeesus Nasaretilaisesta kertoo vetävästi tämän kuuluisaksi tulleen kapinajohtajan ajasta sekä syistä, joiden vuoksi juuri hän muodostui myöhemmin niin merkittäväksi hahmoksi. Kaksi tuhatta vuotta sitten Palestiinan alue oli apokalyptisen hurmoksen vallassa ja vilisi profeettoja, kiivailijoita ja messiaiksi julistautuvia miehiä. Nasaretilainen oli omassa ajassaan yksi monista. Aslanin huolelliset ja tähän kirjaan vangitsevasti tiivistetyt tutkimustulokset kertovat, mitä oikeasti tiedämme Jeesuksesta ja maailmasta, jossa hän eli.

Kaksi tuhatta vuotta sitten juutalainen saarnamies ja ihmeidentekijä värväsi seuraajia Galileassa perustaakseen heidän kanssaan Jumalan valtakunnan. Roomalaiset kokivat tämän kapinallisen sen verran uhkaavana, että vangitsivat, tuomitsivat ja ristiinnaulitsivat hänet. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin hänen seuraajansa puhuivat hänestä Jumalana.

Selooteille, juutalaisille nationalisteille, oli pyhä asia vastustaa roomalaisia. Jeesus oli yksi monista telotetuista kapinajohtajista. Mikä teki hänestä erityisen? Miksi juuri hän onnistui jättämään pysyvän jäljen historiaan? Kapinallinen piirtää kuvan vakaumuksellisesta ja intohimoisesta miehestä, joka oli täynnä ristiriitoja: rauhan mies, joka käski seuraajiaan aseistautumaan miekoin; manaaja ja henkiparantaja, joka halusi salata identiteettinsä; lopulta kumouksellinen ”Juutalaisten kuningas”, jonka lupaus kansansa vapauttamisesta ei toteutunut.

Uskontotieteilijä ja sosiologi Reza Aslan on tehnyt mittavan tutkimustyön seulomalla faktoja vuosisatojen mittaisen myytinrakennuksen seasta. Hän pohtii, miten Jeesus näki itsensä, ja miksi varhainen kristillinen kirkko alkoi markkinoida Jeesusta rauhanomaisena hengellisenä opettajana, eikä poliittisesti valveutuneena vallankumouksellisena. Tässä New York Timesin bestsellerlistan ykköseksi noussesssa tietokirjassa Aslan tasapainottaa evankeliumien väittämiä historiallisilla lähteillä ja tarkastelee Jeesusta tämän oman aikakauden linssin läpi.

Reza Aslan
Iranilaissyntyinen Reza Aslan, 41, on arvostettu uskontotieteilijä ja sosiologi, joka myös opettaa luovaa kirjoittamista Kalifornian yliopistossa Riversidessa. Hän on aiemmin kirjoittanut islamia käsittelevän teoksen No god but God: The Origins, Evolution, and Future of Islam, joka on käännetty 13 kielelle.

Reza Aslan: Kapinallinen – Jeesus Nasaretilaisen aika ja elämä
Zealot: The Life and Times of Jesus of Nazareth