Lehdistötiedote: Oman elämänsä Calamity Jane

Neljännellä runokokoelmallaan Satu Manninen vakiinnuttaa paikkansa yhtenä kiinnostavimmista nykyrunoilijoistamme. Kaupunkicowboy vie lukijan pahvikulisseihin Hollywoodin ja lännenleffojen kuvastoon. Elämä on rodeota ja baarin pöydässä mölisee karjalauma. Liikenne on jazzia, lumisade popcornia ja lopussa ripustetaan auringonlasku oksalle kuivumaan.

Huone on mustien perhosten täplittämä,
toivo palaa siristen rispaantuneen johdon varassa.
Ravaat sisään ja ulos. Rakkaus ei anna periksi,
lyö lastulevynyrkkinsä seinästä läpi,
ottaa revolverin esiin ja ampuu suoraan sydämeen.

Runokokoelmassa Manninen on halunnut tutkia populaarikulttuurissa ja elokuvissa paljon ammennettua cowboykulttuuria, sen karua elämäntapaa ja juurettomuutta. Toisaalta hän käsittelee Hollywoodin unelmatehtaan luoman kuvaston ja arkisen todellisuuden välistä ristiriitaa. ”Halusin käsitellä elokuvien sukupuolirooleja, runojen minä ei oikein mukaudu hyväksyttäviin perheenäidin tai Hollywoodkaunottaren rooleihin, vaan on oman elämänsä Calamity Jane, kulmikas ja seikkailunhaluinen”, Manninen toteaa.

Satu Manninen
Satu Manninen (s. 1978) on helsinkiläinen runoilija ja valokuvaaja, joka on valmistunut Kuvataideakatemian tila-aikataiteen osastolta. Hän voitti vuonna 2007 ensimmäisen Suuren runokilpailun ja debytoi Runot 2007 -antologiassa. Manniselle myönnettiin Kaarlen palkinto 2008. Sen jälkeen hän on julkaissut runoteokset Sateeseen unohdettu saari (2007), Sydänfilmi (2009) ja Pikseliaurinko (2012).

Satu Manninen: Kaupunkicowboy
Ovh. 24€