• Gummerus/

Lehdistötiedote: Tommy Tabermann muistuttaa hyvyyden ja toisen kunnioittamisen tärkeydestä

Elämä ottaa kädestä – Sanoja siitä, mitä ihmisyydeksi kutsutaan on rakkaudella koottu kokoelma Tommy Tabermannin runoja, puheenvuoroja ja proosatekstejä. Kirjassa vuorottelevat hauskat, viisaat ja vakavat tekstit, joiden taustalta nousee vahva toisen ihmisen kunnioittamisen sanoma. Puhuttelevat alkusanat on kirjoittanut Jaakko Heinimäki.

Tommy Tabermann (1947–2010) oli laaja-alainen kirjailija ja väsymätön hyvyyden matkasaarnaaja. Läpi koko laajan kirjallisen tuotannon nousee yksi viesti ylitse muiden: aito välittäminen on ihmisoikeus siinä missä leipä ja puhdas vesikin. Rakastettu kirjailija jaksoi loppuun saakka vaatia meitä olemaan heikomman puolella.

Yhä kyynisemmäksi käyvä maailma kaipaa Tommy Tabermannin kaltaisia ääniä, jotka muistuttavat meitä siitä, että olkapää on aina kyynärpäätä tärkeämpi.

”Aina mahtuu pöytään vielä yksi, vaikka kulkija, ateriaa jakamaan. Sen oivalluksen jälkeen en ole löytänyt yhtäkään hyvää syytä piilotella hyvyyttä kaapissa.”

Elämä ottaa kädestä on kokoelma Tabermannin tekstejä hyvyydestä ja toisen ihmisen kunnioittamisesta. Runoista, aforismeista, kolumneista ja puheista kasvaa voimakas puheenvuoro epäitsekkyyden ja välittämisen puolesta. Myös kuuluisa lakialoite rakkauslomista asettuu tässä seurassa siihen valoon, jossa Tabermann halusi meidän sen näkevän. Kirjailija kehottaa meitä lempeästi olemaan ihmisiksi toinen toisillemme.

”Elämä on loppujen lopuksi pirun yksinkertaista.”

Tommy Tabermann: Elämä ottaa kädestä – Sanoja siitä, mitä ihmisyydeksi kutsutaan

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Kati Turpeinen, tiedottaja, p. 044 349 7790, kati.turpeinen@gummerus.fi