Leipominen on hauska harrastus niin lapsille kuin aikuisille

Leipominen ei ole vaikeaa, kun käytössä on hyvät ohjeet. Heidi Paajalan kirja Leivotaan! – Makeaa ja suolaista (Gummerus) neuvoo käytännönläheisesti ja yksityiskohtaisesti kaikenikäisiä aloittelevia jauhopeukaloita taikomaan herkullisia suolaisia ja makeita suosikkileivonnaisia. Kirja on kaupoissa viikolla 29.

”Lapset ovat innokkaita leipojia, ja saadessaan vastuuta he paitsi oppivat leipomaan myös kokevat onnistumisen riemua”, Heidi Paajala kertoo. Hän pitää tärkeänä sitä, että koko perhe leipoo yhdessä ja pienimmätkin pääsevät osallistumaan.

Suurin osa Leivotaan!-kirjan ohjeista on helppoja, ja havainnollistavat valokuvat auttavat seuraamaan reseptiä vaihe vaiheelta taikinasta valmiiksi herkuksi – mansikkaisesta rahkapiirakasta tiikerikakkuun ja moniviljaleivästä jauhelihapasteijoihin. Ohjeita voi hyödyntää niin arkeen kuin juhlaan, ja raaka-aineet ovat helposti saatavia. Kirja esittelee myös tärkeimmät termit ja työvälineet.

”­Itse tehdyissä leivonnaisissa ei ole lisäaineita, ja ohjeissa lisäaineet on pyritty minimoimaan käyttämällä pääasiassa voita margariinin sijaan. Jos leivonnaisista haluaa vielä terveellisempiä, kannattaa käyttää luonnonmukaisesti viljeltyjä raaka-aineita”, Paajala kehottaa.

Heidi Paajala
Heidi Paajala on kondiittorin koulutuksen saanut helsinkiläinen, jolla on juuret Keski-Suomessa. Leipomisen lisäksi hänen sydäntään lähellä on valokuvaus.

Heidi Paajala, Leivotaan! – Makeaa ja suolaista (ilmestyy 19.7.)
ovh 25€

Lisätietoja, kuva- ja haastattelupyynnöt
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642, katja.leino@gummerus.fi

Arvostelukappaleet