• Gummerus/

Leiri 14 kertoo pohjoiskorealaiselta vankileiriltä paenneen Shinin järkyttävän tarinan

30-vuotias Shin Dong-hyuk on tiettävästi ensimmäinen pohjoiskorealaisella vankileirillä syntynyt ja siellä kasvanut ihminen, joka on päässyt pakenemaan. 23 vuotta suljetulla leirillä kasvanut Shin omaksui leirin kauheudet ihmisen normaaliksi käyttäytymiseksi. Yhteistyössä Suomen Amnesty Internationalin julkaistu kirja Leiri 14 (Gummerus) kertoo Shinin järkyttävän tarinan.

Shinin leiri, numero 14, on täydellisen valvonnan alue. Vartijoilla on käytännössä vapaat kädet pahoinpidellä, raiskata, kiduttaa ja surmata vankeja. Vangit pysyvät nipin napin hengissä äärimmäisen niukalla ruokavaliolla. Heille jaetaan kerran pari vuodessa uusi vaatekerta, heillä ei ole saippuaa, sukkia, alusvaatteita tai wc-paperia.

Leirillä eläessään Shin uskoi siihen, mitä vartijat olivat hänelle opettaneet syntymästään lähtien: hän ei pääsisi ikinä pakoon. Sääntö numero 1 kuului: ”Joka saadaan kiinni paosta, ammutaan heti.” Säännön numero 1 toinen kohta kuului: ”Joka tietää pakoyrityksestä, muttei kerro siitä, ammutaan heti.”

Kun Shin oli 13, hänen äitinsä ja veljensä suunnittelivat pakoa leiriltä. Maanalaisen vankilan vartijat kiduttivat Shiniä palavan hiilisangon yllä selvittääkseen hänen osuuttaan pakosuunnitelmaan. Shin vietti maanalaisessa vankilassa seitsemän kuukautta, jonka jälkeen hän katseli vierestä, kuinka hänen äitinsä ja veljensä hirtettiin ja ammuttiin rangaistukseksi paon suunnittelemisesta.

Myöhemmin Shin ystävystyi erään uuden vangin kanssa, ja kuuli ensimmäistä kertaa, että Pohjois-Korean lisäksi on olemassa muitakin maita. Vuonna 2005 ainaisen nälän ajama Shin pääsi ihmeen kaupalla pakenemaan ensin Kiinaan ja sieltä Etelä-Koreaan.

”Olen kohoamassa eläimen tasolta, mutta edistys on todella hidasta. Joskus yritän itkeä ja nauraa kuin muut kokeillakseni, tuntuuko se joltain.”
–Shin Dong-hyuk

Amnestyn keväällä 2011 julkaisemat satelliittikuvat Pohjois-Korean vankileireistä ja vertailut näiden kuvien ja vuosia aiemmin samoista paikoista otettujen kuvien välillä kertovat laajenevista leireistä, joissa arviolta 200 000 ihmistä elää helvetillisissä olosuhteissa.

"Jopa Amnestyn kaikkeen tottuneet tutkijat pitävät Pohjois-Korean leirien tilannetta poikkeuksellisen järkyttävänä. Pohjois-Korean viranomaiset syyllistyvät leireillä rutiininomaisesti lähes koko ihmisoikeusloukkauksien kirjoon. Pohjois-Korean on suljettava leirit,” sanoo Amnestyn Suomen osaston vt. toiminnanjohtaja Päivi Mattila.

Jokaisesta myydystä kirjasta lahjoitetaan yksi euro Amnestyn ihmisoikeustyöhön.

Blaine Harden
Blaine Harden on yhdysvaltalainen kirjailija ja toimittaja, joka on kirjoittanut Afrikan ja Pohjois-Korean tilanteista muun muassa The Economistiin, Washington Postiin ja New York Timesiin.

Blaine Harden, Leiri 14
Ovh 27 €

Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat sekä digitaaliset- ja mobiilituotteet. www.gummerus.fi