• Gummerus/

Linda Olsson kirjoitti herkän romaanin ulkopuolisuudesta, haavoittuvuudesta ja hellyydestä

Kaikki hyvä sinussa (Gummerus) on Linda Olssonin kolmas, kiitetty romaani. Se on koskettava ja kuulas kertomus ulkopuolisuudesta, muistamisesta, haavoittuvuudesta ja hellyydestä. Olssonin aikaisemmat teokset Laulaisin sinulle lempeitä lauluja (Gummerus, 2009) ja Sonaatti Miriamille (Gummerus, 2010) ovat olleet suuria arvostelu- ja myyntimenestyksiä.

Ruotsalaissyntyinen Marion Flint on asunut jo pitkään Uudessa-Seelannissa tasapainoillen menneisyyden ja nykyisen, muistamisen ja unohduksen rajamailla. Hän on vetäytynyt entistä tiiviimmin suljettuun elämänpiiriinsä, aivan rannan tuntumassa nököttävään, tuulen ja merisuolan hiomaan taloonsa. Eräänä torstaina Marion tapaa kotirannallaan pienen, kosketusta kavahtavan maoripojan. Jokatorstaisista keittohetkistä muodostuu pian molemmille tärkeä rutiini. Marionin ja Ikan välille kehittyy vähitellen lämmin ja arvostava ystävyys, joka mahdollistaa kummankin elämän eheyttävän muutoksen.

Nyt huomasin, ettei pimeys ollutkaan täydellinen. Ylhäältä kuistilta katsoessa meri oli näyttänyt sulautuneen ympäröivään pimeyteen. Mutta nyt näin valtavasti harmaan eri sävyjä, yhtä moninaisia kuin maisemista värikkäimmässä.

Linda Olssonin romaanissa meren ja ympäröivän maiseman kuvaukset peilaavat upeasti tunnelmia ja henkilöiden mielentiloja. Kipeitäkin asioita kosketeltaessa on sijaa lämmölle ja lohdullisuudelle. Samalla tavalla lempeästi ja tarkasti kuin Olsson kertoo ihmissuhteista ja mielenmaisemista, hän kuvaa niin aterioiden valmistusta kuin rannalle huuhtoutuneita ajopuun paloja.

Unohtumaton ja kaunis Kaikki hyvä sinussa on muistutus siitä, kuinka haurasta onni on ja kuinka mahdotonta on elää vailla toivoa.
– Otago Daily Times, Uusi-Seelanti

Kun muistelen viime vuotta, tämän kirjan kirjoittaminen tuntuu ihmeeltä. Minua ympäröineestä pimeydestä syntyi romaani, jota pidän toistaiseksi toiveikkaimpanani.
– Linda Olsson blogissaan, www.lindaolsson.net

Linda Olsson
Linda Olsson on syntynyt Tukholmassa. Työskenneltyään pitkään juristina hän muutti elämänsä suunnan, ryhtyi kirjailijaksi ja asettui perheineen Uuteen-Seelantiin. Nykyään hän jakaa aikansa Aucklandin ja Tukholman välillä. Hänen aiemmat teoksensa Laulaisin sinulle lempeitä lauluja ja Sonaatti Miriamille olivat niin arvostelu- kuin myyntimenestyksiä ja ehdolla useiden kirjallisuuspalkintojen saajiksi.

Linda Olsson, Kaikki hyvä sinussa
alkuteos The Kindness of Your Nature
suomentanut Anuirmeli Sallamo-lavi

Eeva Herrainsilta, viestintäkoordinaattori, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi