Loihdi lintuherkut metsästä pöytään

Metsästäjälle linnustus ei useinkaan ole pelkkä metsästystapahtuma, vaan saalis on myös juhlavan ruokapöydän odotettu ja hieno herkku. Linnustajan keittokirja (Gummerus) esittelee eri lintulajit ja niiden metsästystavat sekä antaa ohjeet saaliin käsittelyyn ja herkullisten linturuokien valmistukseen.

Hyvä ruoka syntyy hyvistä aineksista. Oikeaoppinen saaliin kuljetus, ruhon käsittely, lihan paloittelu ja säilyttäminen sekä taidolla tehty lihan esikäsittely takaavat laadukkaan raaka-aineen ruoanvalmistukseen. Linnustajan keittokirjassa selkeät valokuvat eri työvaiheista ja työvälineistä havainnollistavat ohjeita, ja herkulliset ruokakuvat houkuttavat kokeilemaan uusia reseptejä.

Linnunliha on maukasta, mureaa, terveellistä ja vähärasvaista. Liha on yleensä maultaan voimakkaampaa kuin esimerkiksi hirvieläinten. Linnunlihan käytössä ollaan usein hyvin konservatiivisia – useimmiten liha vain paistetaan kokonaisena tai siitä tehdään pataruokia. Maukas linnunliha tarjoaa kuitenkin hyvin paljon mahdollisuuksia: miltä kuulostavat esimerkiksi jauhetusta linnunlihasta tehdyt purilaiset, grillivartaat, lihapyörykät tai patee?

Linnustajan keittokirja sisältää 60 ruokaohjetta. Resepteissä on käytetty monipuolisesti eri lintulajien lihoja ja erilaisia kypsennysmenetelmiä. Arjen herkkuna maistuu esimerkiksi sorsa-nuudelikeitto ja juhlapöydän kruunaa braseerattu pyy paahdetulla sipulilla tai fasaaninrinta päärynäsalaatin kera.

Gert Klötzke
Gert Klötzke on tunnettu huippukokki ja gastronomian professori Uumajan yliopistossa.

Torsten Mörner
Torsten Mörner on eläinlääkäri ja Ruotsin metsäsätäliiton Svenska Jägareförbundetin puheenjohtaja.

Lars Paulsson

Lars Paulsson kuuluu Ruotsin ykkösvalokuvaajiin, ja hän on erikoistunut ruokakuviin.

Linnustajan keittokirja

alkuteos Fågeljägarens kokobok
suomentanut Riitta Bergroth
Teos on lokalisoitu Suomen oloihin ja lainsäädäntöön