Lolita kuuluu kirjallisuuden hätkähdyttävimpiin klassikoihin

Vuonna 1955 venäläissyntyinen kirjailija Vladimir Nabokov julkaisi romaanin Lolita, joka herätti suunnatonta paheksuntaa kiistanalaisen aiheensa vuoksi. Vaikka se julistettiin kielletyksi kirjaksi, tuli siitä bestseller Euroopassa ja Amerikassa. Gummerus on julkaissut uudelleen tämän mestariteoksen, joka on edelleen yksi kirjallisuuden upeimmista klassikoista.

Lolita kertoo keski-ikäisen miehen seksuaalisesta hullaantumisesta 12-vuotiaaseen tyttöön. Vladimir Nabokovin ystävät ja kollegat yrittivät suostutella kirjailijaa luopumaan ajatuksesta, sillä kirja olisi liian vaarallinen ja sopimaton julkaistavaksi.

Nabokovin Lolita on hurja ja vaikuttava kertomus hyväksikäytöstä, rakkaudesta, omistushalusta ja pakkomielteen pelottavasta voimasta. Siinä keski-ikäinen Humbert Humbert rakastuu 12-vuotiaaseen Lolitaan eli Dolores Hazeen niin intohimoisesti, että on valmis menemään naimisiin tytön äidin kanssa vain päästäkseen lähelle Lolitaa. Kun Lolitan äiti yllättäen kuolee, Humbertista tulee Lolitan isäpuoli. Syyllisyyden ja halun riivaama Humbert pelkää paljastuvansa ja pakenee halki Yhdysvaltojen mukanaan Lolita, josta on tullut miehen pakkomielle ja eroottisten unelmien kohde.

"Lolita, elämäni valo, kupeitteni tuli. Minun syntini, minun sieluni. Lo-li-ta: kolme kertaa kielen kärki hypähtää kitalaella ja koskettaa kolmannella hampaita. Lo. Lii. Ta."

Lolita leikittelee kielellä, mielellä ja moraalilla. Nabokovin taidokas ja runollinen kerronta sekä kauhistuttaa että lumoaa. Tarinan kertoja Humbert Humbert on ristiriitainen hirviö, yhtä aikaa vastenmielinen ja oudolla tavalla kiehtova. Teoksen kielellinen nerokkuus ja synkkä huumori houkuttelevat lukijan ihmismielen pimeälle polulle tavalla, johon yksikään toinen kirja ei ole pystynyt.

Romaanista on tehty elokuvasovitukset vuosina 1962 sekä 1997.

Vladimir Nabokov
Vladimir Nabokov (1899–1977) oli venäläissyntyinen perhostutkija ja kirjailija. Hän joutui maanpakoon synnyinkaupungistaan Pietarista vuonna 1919. Nabokov opiskeli Cambridgen yliopistossa kirjallisuutta ja hyönteistiedettä. Asuttuaan vuosia Berliinissä ja Pariisissa Nabokov asettui 1940 Yhdysvaltoihin, jossa hänet luettiin pian huomattavimpiin venäläisiin emigranttikirjailijoihin. Hän toimi venäjänkielisen kirjallisuuden professorina ja julkaisi myös perhosia koskevia tieteellisiä tutkimuksia. Nabokov aloitti kirjailijantoimintansa 1923 julkaisemalla kaksi taidokasta runokokoelmaa. Tämän jälkeen hän kirjoitti salanimellä V. Sirin romaaneja, joille on ominaista verraton tyylin taituruus. Vuodesta 1940 Nabokov julkaisi teoksensa englanniksi ja tuli tunnetuksi virtuoosimaisesta kielen käytöstään. Tältä kaudelta ovat peräisin romaanit Sebastian Knightin todellinen elämä, Ada, Pnin ja Lolita.

Vladimir Nabokov, Lolita
alkuteos Lolita
suomentanut Eila Pennanen ja Juhani Jaskari

Lisätietoja