Maailma näyttää erilaiselta koiran silmin

Vaikka koira on ollut ihmisen paras ystävä jo kymmeniätuhansia vuosia, emme tiedä, miten koira kokee ja ymmärtää maailman. Mitä kaikkia hajuja koira pystyy uskomattoman tarkalla vainullaan aistimaan? Mitä se matalalta korkeudeltaan näkee? Mitä koira ymmärtää? Käyttäytymistieteilijä ja psykologi Alexandra Horowitz kehottaa koiranomistajia katsomaan maailmaa koiran näkökulmasta. Hän vastaa moniin koiran mieltä koskeviin kysymyksiin omien kokemustensa ja uusimman tutkimustiedon avulla kirjassa Koiran silmin (Gummerus).

Ihmisillä on usein taipumus inhimillistää lemmikkiään. He siirtävät omia tunteitaan ja ajatuksiaan koiran maailmaan, vaikka ihmisen ja eläimen kokemukset ovat täysin erilaiset. Yleensä koiraan heijastetut ominaisuudet ovatkin vääriä. ”Eläimen päätellään olevan onnellinen, kun nähdään sen suupielien kääntyvän ylöspäin; sellainen ’hymy’ voi kuitenkin olla harhaanjohtava. Delfiinin hymy on muuttumaton rakenteellinen ominaisuus, liikkumaton kuin räikeä klovnin naamio. Simpanssin virnistys ilmentää pelkoa tai alistumista – kaikkea muuta kuin onnellisuutta”, Horowitz perustelee. Hän antaa myös lukuisia esimerkkejä, joissa ihmisen ja koiran samanlainen käyttäytyminen ilmentää aivan eri asioita.

Horowitz on myös huolestunut siitä, kuinka koiran koulutus räätälöidään usein koiran omistajalle sopivaksi – koira muutetaan sellaiseksi, että se sopii omistajan käsitykseen sen roolista ja tehtävistä. Tärkeämpää kuitenkin olisi ymmärtää, mitä koira todella tekee, mitä se haluaa ja millainen käsitys sillä on omistajastaan.

Koiran silmin -teos käsittelee laajasti koiramaailman ulottuvuuksia. Se perehtyy koiran historiaan: miten koira kehittyi sudesta, miten se muistuttaa esi-isäänsä ja miten se eroaa siitä. Toinen ulottuvuus liittyy koiran anatomiaan ja aisteihin: mitä koira haistaa, näkee ja kuulee ja onko sillä muita keinoja aistia maailmaa. Lisäksi teoksessa tutkitaan koiran aivotoimintaa ja käyttäytymistä. Horowitz kuvaa myös koirien sosiaalisia ja viestinnällisiä taitoja ja antaa koiranomistajille vinkkejä, miten koiria tulisi lähestyä.

Jokaista hännänheilautusta ja haukahdusta ei ihminen varmaan koskaan pysty tulkitsemaan, mutta katsomalla koiria uudesta näkökulmasta – koiran silmin – voi oppia koirasta yllättävän paljon. ”Paras keino koirien ymmärtämiseksi on unohtaa se, mitä luulee tietävänsä”, Horowitz sanoo.

"…syvällinen katsaus koiran sisäiseen elämään …paljon oivallusta ja vähän jargonia…”

– Washington Post

”…saa koiranystävän sydämen läpättämään hämmästyksestä ja kiitollisuudesta…”

– The New York Times

Alexandra Horowitz
Alexandra Horowitz opettaa psykologiaa Columbian yliopistossa. Hän on tutkinut ihmisten, virtahepojen, kääpiösimpanssien ja koirien kognitioita. Hänellä on myös koira, Finnegan, jonka syntyperä on epävarma, mutta luonne sitäkin varmempi.

Koiran silmin – mitä koira näkee, haistaa ja ymmärtää

alkuteos Inside of a Dog – What Dogs See, Smell and Know
suomentanut Iiris Kalliola
Ovh. 32,30 €