Maailman pahamaineisinta natsirikollista metsästettiin yli 15 vuotta

SS-everstiluutnantti ja natsien keskitysleirien operatiivinen johtaja Adolf Eichmann järjesti holokaustissa miljoonien juutalaisten kuljetukset tuhoamisleireihin. Kun liittoutuneet valtasivat Berliinin vuonna 1945, tunteeton natsirikollinen riisui SS-univormunsa ja pakeni. Tähtäimessä Eichmann (Gummerus) on tutkimuksiin, haastatteluihin ja arkistolähteisiin perustuva tositarina sekä trillerimäinen seikkailukertomus vuosia kestäneestä ajojahdista.

Holokaustin jälkeen amerikkalaissotilaat pidättivät Adolf Eichmannin ja sulkivat hänet Oberdachstettenin vankileirille. Valenimellä esiintyvä Eichmann pelkäsi jatkuvasti, että hänet tunnistettaisiin – ainoastaan SS-upseeri, eversti Opperbeck, tiesi hänen henkilöllisyytensä. SS-upseerit kokoontuivat suunnittelemaan pakoa leiriltä. Toiset upseerit auttoivat Eichmannia väärentämään henkilöllisyyspaperit Otto Heningerin nimellä, ja sotilaspalvelija yritti polttaa pois hänen SS-tatuointiaan.

Pako leiriltä onnistui, mutta seuraavaksi Eichmann sai kintereilleen Israelin turvallisuuspalvelu Mossadin. Alkoi hyytävä takaa-ajo läpi Euroopan sodanjälkeisen jälleenrakentamistyön aina Etelä-Amerikkaan asti. Natsirikollisen kiinniottaminen ei ollut helppoa, sillä se oli tehtävä salassa: Eichmann oli saatava kiinni elävänä ja hänet oli vietävä lakien vastaisesti Argentiinasta Israeliin vankilaan. Eichmann ja hänen perheensä onnistuivat piileskelemään Argentiinassa väärällä henkilöllisyydellä yli 15 vuotta, kunnes Mossad onnistui tehtävässään. Eichmann tuomittiin kuolemaan ja hänet teloitettiin hirttämällä vuonna 1962 Israelin Ramlassa.

Neal Bascomb
Neal Bascomb (s. 1971) on yhdysvaltalainen kirjailija ja toimittaja. Hän on työskennellyt myös Lontoossa, Pariisissa ja Dublinissa ja kirjoittanut useita historia-aiheisia bestseller-tietokirjoja.

Tähtäimessä Eichmann – Pahamaineisen natsirikollisen metsästys
Ovh 28 €

Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat sekä digitaaliset- ja mobiilituotteet. www.gummerus.fi