Mafian veriset juuret menneisyydestä tähän päivään

”Sisilian mafia tavoittelee valtaa ja rahaa vaalimalla taitoaan murhata ihmisiä joutumatta siitä tilille. Se on järjestäytynyt aivan omalla tavallaan, ja siihen liittyy sellaisia piirteitä kuin varjovaltio, laiton liiketoiminta ja vapaamuurareiden kaltainen, uskollisuudenvalaan perustuva salaseura.”

Mafian juuret ovat syvällä Sisilian historiassa. Mafiamyyttien taustalla on korruptiota, kiristystä ja murhia yli sadan vuoden takaa. John Dickien palkittu teos Cosa Nostra – Sisilian mafian historia (Ajatus Kirjat) kertoo ensimmäistä kertaa Sisilian mafian koko historian. Dickie käsittelee myös kuuluisimpia amerikkalaisia mafiosoja, kuten Lucky Lucianoa ja Al Caponea, sillä Yhdysvaltojen mafian tarina on sisilialaista alkuperää.

John Dickie paljastaa säännöt, joiden mukaan mafia toimii. Hän kertoo mafian rituaaleista, toimintatavoista ja pyrkimyksistä sekä osoittaa, ketkä tanssivat sen pillin mukaan valtion, kirkon ja muun yhteiskunnan piirissä. Kirja näyttää mafian todelliset kasvot kummisetämyytin takaa.

”On olemassa runsaasti ajankohtaisia esimerkkejä siitä, että Italian syvään juurtunut mafiaongelma on edelleen mitä päivänpolttavin. Tämän kirjan kirjoittamishetkellä Italian seitsenkertainen pääministeri ja elinikäinen senaattori Giulio Andreotti on saanut tuomion käskettyään mafiaa murhaamaan häntä kiristäneen journalistin”, Dickie kertoo.

John Dickie on haastatellut lukuisia ihmisiä lain molemmin puolin ja käynyt läpi suuren määrän arkistolähteitä. Hän kertoo mafian alkuvaiheista 1860-luvulla, sen leviämisestä siirtolaisten mukana Yhdysvaltoihin, sen tuhosta Mussolinin valtakaudella ja uudelleensyntymisestä toisen maailmansodan jälkeen, mafiasodista sekä surullisen kuuluisasta Andreottin hallituskaudesta, jolloin seitsemän italialaisministeriä jäi kiinni mafiayhteistyöstään. Dickie päätyy kuvaamaan mafian ja Silvio Berlusconin vallan välisiä kiemuroita tämän hallituskaudella.

JOHN DICKIE
John Dickie on historioitsija ja journalisti. Hän opettaa italian tutkimusta University Collegessa Lontoossa ja on kirjoittanut useita Italian historiaa ja kulttuuria käsitteleviä teoksia. Cosa Nostra – Sisilian mafian historia sia vuonna 2004 CWA:n (Crime Writers Association) jakaman Gold Dagger -palkinnon parhaana tietokirjana.

JOHN DICKIE, COSA NOSTRA - SISILIAN MAFIAN HISTORIA
Alkuteos Cosa Nostra – A History of the Sicilian Mafia