• Gummerus/

Majakanvartija on Ruotsin dekkarikuningatar Camilla Läckbergin uusi Fjällbacka-romaani

Camilla Läckbergin Majakanvartija (Gummerus) on seitsemäs Fjällbackan kylästä ja kirjailija-poliisipariskunta Erica Falckista ja Patrik Hedströmistä kertova kirja. Ruotsin menestyneimmän naisdekkaristin rikosromaaneja on myyty 37 kielellä jo yli 10 miljoonaa kappaletta. Majakanvartija pysyi ilmestyttyään Ruotsin besteller-listan kärjessä yli neljä kuukautta.

Tanumin kunnan uusi talousjohtaja Mats Sverin murhataan kylmäverisesti kotonaan. Rikostutkintaa ryhtyy johtamaan juuri sairauslomalta töihin palannut Patrick Hedström. Aluksi tuntuu, ettei Sverinin elämästä saa minkäänlaista otetta, mutta tutkimusten edetessä pintaan nousee enemmän salaisuuksia kuin kukaan olisi voinut odottaa.

Patrickin vaimo Erica Falck ja keskosina syntyneet kaksospojat ovat päässeet sairaalasta kotiin. Vaikka kaksoset ja kohta kaksivuotias Maja-tytär pitävätkin hänet kiireisenä, ei Erica malta keskittyä pelkästään äidinrooliinsa. Murhatun Mats Sverinin entinen tyttöystävä Annie on yllättäen palannut karulle majakkasaarelle pienen poikansa kanssa. Kansan suussa saarta kutsutaan aavesaareksi. Sanotaan, etteivät kuolleet koskaan poistu saarelta ja että heillä on eläville jotain kerrottavaa. Omatoiminen ja utelias Erica päättää ottaa selvää salaperäisestä saaresta ja siellä asuneista ihmisistä.

Camilla Läckberg on taidokas ihmismielen tuntija ja kuvaaja. Rikoksissa Läckbergiä kiehtovat erityisesti motiivit. Hänen romaaniensa kerrontatapa on monitasoinen ja oivaltava.

Camilla Läckbergin edellisestä romaanista Merenneito sanottua:

”Camilla Läckberg on kirjoittanut etevän ja sujuvan rikosromaanin, sen parissa saa pelätä ja mietiskellä, pureutua ihmismielen saloihin, nauttia perinteisen rikosromaanin nokkelasta rakenteesta, sympaattisesta henkilögalleriasta ja piinaavan jännittävästä juonenkuljetuksesta tosiyllätyksellisen loppuhuipennuksen kera.
– Kaleva

Camilla Läckberg
Camilla Läckberg (s. 1974) on varttunut Ruotsin länsirannikolla pienessä Fjällbackan kylässä, samassa jonne hänen rikosromaaninsa sijoittuvat. Nykyään hän asuu poliisimiehensä ja pienten lastensa kanssa Tukholman lähistöllä.

Camilla Läckberg, Majakanvartija
alkuteos Fyrvaktaren
suomentanut Outi Menna

Eeva Herrainsilta, viestintäkoordinaattori, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi