• Gummerus/

Marko Kilven hersyvällä huumorilla höystetty kuvakirja valistaa lapsia heijastimen käytöstä

Pienet koululaiset aloittavat juuri luku-urakkaansa eikä mene aikaakaan, kun aamut ja illat taas pimenevät. Viime vuoden Finlandia-ehdokas, kirjailija ja poliisi Marko Kilpi muistuttaa heijastimen käytöstä uudessa kuvakirjassaan Konstaapeli Kontio – näkymätön vaara (Gummerus). Kilven kirjoittama ja Janne Markkasen vauhdikkaasti kuvittama teos soveltuu kaiken ikäisille lukijoille. Vaikka tarina onkin jopa pöljäilevän hauska, taustalla on tärkeää asiaa.

Illan hämärässä vauhdinhimoinen siilimummo päästelee taas potkukelkallaan mäkeä alas niin että pölinä käy. Vaan nyt käy köpelösti, sillä Konstaapeli Kontio jää mummon alle. Juukeli sentään, nyt tarvitaan jotain, mikä saattaisi siilimummon helpommin havaittavaksi. Kontio pyytää Seppää apuun, ja tämä kehittääkin mitä monimutkaisempia valo- ja ääniviritelmiä. Mikään keksinnöistä ei kuitenkaan toimi, kunnes Seppä saa ajatuksen reflektiivisestä luminaatiokonstruktiosta – kansanomaisesti sanottuna heijastimesta. Ikävä kyllä keksintö osoittautuu jo keksityksi, mutta Kontiopa saa idean: kylään julistetaan heijastinpakko. Pian käy kuitenkin ilmi, että joku uhmaa Kontion käskyä. Tarvitaan Kontion pontevaa poliisityötä syyllisen nappaamiseksi.

Rikosromaaneistaan tutuksi tullut Marko Kilpi pitää lastenkirjan pariin heittäytymistä virkistävänä kokemuksena. ”Rikosromaanipuolella mennään varsin syvissä vesissä, synkistelläänkin aika-ajoin vakavilla aiheilla, joka on välillä vetää omankin naaman peruslukemille. Siitä hyppääminen lastenkirjan pariin on kuin pulahtaisi pää edellä virkistävään korpilampeen. Mitä hullunkurisempaa menoa niin sitä virkistävämpää se oli”, Kilpi nauraa. Hän myöntää, että lastenkirjan kirjoittaminen on osin myös haastavampaa. ”Tarinan on oltava simppeli olematta kuitenkaan liian yksinkertainen. Lisäksi koko paketti on tiivistettävä huomattavasti suppeampaan muotoon kuin romaani.”

Nykyisin Veikkolassa asuva kuvittaja Janne Markkanen on Kilven tapaan savolaistaustainen. ”Tausta ei voi olla vaikuttamatta hahmojen lupsakkuuteen ja tapaan elää kirjan sivuilla. Kuvat olen pyrkinyt tekemään kiinnostaviksi ja selkeiksi nuorelle lukijakunnalle, mutta niihin on upotettu myös hauskoja yksityiskohtia, jotka avautuvat vanhemmalle lukijalle kuitenkaan häiritsemättä liikaa itse tarinaa”, Markkanen kertoo.

Vanhempi konstaapeli Marko Kilpi on ollut lähes koko poliisiuransa ajan mukana lasten liikennevalistustoiminnassa. ”Tärkeintä liikenteessä on maltti. Jos ei ole malttia, ei liikennesääntöjenkään tietämisestä ole juuri hyötyä. Lisäksi teen lasten kanssa aina sopimuksen, että jokainen pitää huolta omista tekemisistään niin liikenteessä kuin muuallakin, ettei kenenkään toisen tarvitse tulla siihen puuttumaan ja sanomaan, ettei noin saa tehdä. Kun kysyn, että kuulostaako sopimusehto ylivoimaiselta niin vastaus on aina yhtä yksimielinen – ei. Tähän voisimme me aikuisetkin pyrkiä.”

Marko Kilpi, Konstaapeli Kontio – näkymätön vaara
kuvitus Janne Markkanen
Ovh. 22,10 €

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt