Marko Kilven palkittu esikoisromaani julkaistiin viimein uusintapainoksena

Savolainen vanhempi konstaapeli ja kirjailija Marko Kilpi on noussut vauhdilla suomalaisen rikoskirjallisuuden kärkikaartiin. Hänen ensimmäinen rikosromaaninsa Jäätyneitä ruusuja (Nemo, 2007) sai loistavat arvostelut ja Vuoden johtolanka -palkinnon.  Romaani oli myös ehdolla vuosittain parhaalle skandinaaviselle rikosromaanille jaettavan Lasiavain-palkinnon saajaksi. Nyt loppuunmyyty kirja on taas saatavilla, kun Gummerus julkaisi teoksen upeana uusintapainoksena.

Jäätyneitä ruusuja on julkaistu myös Saksassa, missä se niin ikään on saanut erinomaiset arvostelut. Vuoden johtolanka -palkintoraati kehuu teoksen kaunokirjallisia ansioita, ja erityiskiitoksen saa raikas ja luonteva kieli.

Esikoisromaanissa nuorempi konstaapeli Olli Repo on jättänyt menestyksekkään uran mainosmaailmassa ja siirtynyt poliisiksi. Työharjoittelu vie Ollin yllättäen entiseen kotikaupunkiin, ja hän saa työparikseen ja ohjaajakseen Tossavaisen, joka edustaa kaikkea sitä, mitä hän poliisissa halveksii. Pommiuhkaus pikkukaupungin ostoskeskuksessa ja kerrostalon räjäytys pakottavat miehet kuitenkin yhteistyöhön. Tapahtumien selvittely paljastaa myös Ollin omasta menneisyydestä asioita, jotka tuntuvat kytkeytyvän viimeaikaisiin tapahtumiin. Miksi Ollin syvästi vihaama isä tietää niin paljon pommiuhkauksesta? Ja miksi kukaan ei tunnista valvontakameran kuvassa näkyvää miestä? Ehtivätkö Olli Repo ja Tossavainen pysäyttää vaarallisen rikollisen ennen kuin on liian myöhäistä?

Marko Kilven yhteiskunnallisesti kantaaottavia ja taitavasti rakennettuja romaaneja osataan jo odottaa. Hänen toinen rikosromaaninsa Kadotetut oli Finlandia-palkintoehdokkaana vuonna 2009. Keväällä 2011 ilmestyi Kilven kolmas romaani Elävien kirjoihin, jota muun muassa Helsingin Sanomat kehui edellistäkin kypsemmäksi ja tasapainoisemmaksi.

”Kilpi osaa kuvata poikkeuksellisen realistisesti poliisin työtä. Henkilökuvaus on toiminut hänellä aina. Samaan aikaan hän kykenee käsittelemään tunteita hienosti.”
–Outi Karemaa, Suomen dekkariseura ry

Marko Kilpi
Marko Kilpi (s. 1969 Rovaniemellä) toimi aiemmin elokuva-alalla, kunnes päätti hakea poliisikouluun. Nykyisin Kilpi työskentelee Kuopiossa hälytys- ja valvontaosaston vanhempana konstaapelina.

Marko Kilpi, Jäätyneitä ruusuja
Ovh. 32,30 €