Martti Joenpolven novellikilpailussa jälleen innokas osanotto

Gummeruksen, Nuoren Voiman Liiton ja HansaBookin järjestämä Martti Joenpolven novellikilpailu, Novellit 2011, on päättynyt. Kilpailuun osallistui yhteensä 788 nimimerkkiä. Novellikilpailun parhaimmisto julkaistaan Novellit 2011 -antologiana. Antologia sekä kilpailun voittajat julkistetaan Nuoren Voiman Liiton Talvipäivillä helmikuussa. Voittajille ja antologiaan valituille ilmoitetaan henkilökohtaisesti marraskuun aikana.

Novellikilpailun kolmelle parhaalle jaetaan palkinnot. Ensimmäinen palkinto on 2 000 euroa, toinen 1 000 euroa ja kolmas 500 euroa. Kilpailun tuomaristossa toimivat kirjailijat Turkka Hautala ja Katja Kettu, viestinnän ammattilainen ja Lukupiiri-blogin emäntä Kirsi Piha sekä kustannustoimittaja Nina Gimishanov. Tuomariston puheenjohtajana on Gummeruksen kotimaisen kaunokirjallisuuden kustannuspäällikkö Mikko Aarne.

”Olen iloinen että osallistujien määrä on jälleen suuri. Suomalaisen kirjallisuuden elinvoima on kirjoitusharrastuksen varassa, ja se näyttää voivan mainiosti”, Mikko Aarne sanoo.

Novellikilpailun internetsivuilta löytyy lisätietoa kilpailusta, sekä tuomariston ja yhteistyökumppaneiden esittelyt www.novellit.fi.

Lisätietoja
Gummerus, viestintäpäällikkö Katja Leino, katja.leino@gummerus.fi, p. 010 683 6204
Nuoren Voiman Liitto, tuottaja Anna Nurro, anna.nurro@nuorenvoimanliitto.fi

Martti Joenpolvi
Martti Joenpolvi (s. 1936) on vuodesta 1959 lähtien julkaissut yhdeksän novellikokoelmaa ja yksitoista romaania. Joenpolvea pidetään ennen kaikkea hienona novellistina, jonka kieli on tiiviydessään ja merkitsevyydessään mestarillista ja huumori sarkastista. Tarkkanäköisyydessä häntä on usein verrattu Tšehoviin. Joenpolvi on tiukan draaman rakentaja, yhtä hyvä komedian kuin tragedian näyttämöllä, suomalaisen novellin huippunimi.

Gummerus on toiminut jo 135 vuotta suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa ’huviksi ja hyödyksi’. Kustantamo julkaisee kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaan kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat. Osana Gummerusta toimii tietokirjoja julkaiseva Ajatus Kirjat. Lue lisää: www.gummerus.fi

Nuoren Voiman Liitto
”Nuoren Voiman Liitto on valtakunnallinen, kaikille avoin ja poliittisesti sitoutumaton kirjallisuusyhdistys, jonka tarkoituksena on tukea eri-ikäisiä kirjoittajia ja edistää kirjallisuuden asemaa ja tunnettavuutta. Liitto julkaisee Nuori Voima -kirjallisuuslehteä, edistää luovaa kirjoittamista sekä järjestää monia erilaisia kirjallisuustapahtumia kuten Prosak-proosailtoja ja Runokuu-festivaalia. Nuoren Voiman Liitolla on pitkät perinteet kirjoituskilpailujen järjestämisessä. Kilpailut ovat oiva tapa tukea ja kannustaa nuoria kirjailijoita”, kertoo tuottaja Anna Nurro. Lue lisää: www.nuorenvoimanliitto.fi

HansaBook
"HansaBook on uusi tarvepainatuspalvelu kirjakustantajille. HansaBookin avulla kustantaja pitää kirjan saatavilla ja vähentää turhaa varastointia - ekologisesti tottakai. Nyt suomalaisella kirjallisuudella on aiempaa paremmat mahdollisuudet päätyä kansien sisään ja lukijoiden iloksi. Hyvälle kirjallisuudelle riittää aina kysyntää ja sitä sanomaa haluamme olla korostamassa myös Novellikilpailussa", kiteyttää HansaBookin kehittäjä Minna Kokka.