Martti Lohen kalaretkillä nautitaan monin aistein

Intohimoinen kalamies ja kulinaristi Martti Lohi on tehnyt uskomattomia kalaretkiä Karibian turkoosinsinisiltä vesiltä Kanadan mustakarhujen maisemiin ja Ahvenanmaalta Tokion yöhön. Nyt hän on koonnut herkullisimmat kalaruokareseptinsä sekä ikimuistoisimmat kertomuksensa ja matkakuvansa kirjaan Herkulliset kalaretket – Tenolta Karibian korallisaarille (Gummerus). Ruokalistalta löytyy niin kotimaisia kalaruokia kuin kansainvälisiäkin herkkuja. Annokset on täydennetty ateriakokonaisuuksiksi alkuruokineen ja viinisuosituksineen.

Martti Lohi aloitti kalastusmatkailun ”vakavassa mielessä” 1990-luvun alkupuolella. Lohen mukaan hänen nimellään ei ollut tekemistä kalastuskipinän syttymisen kanssa. ”Siitä vastasi isoisäni, joka vei pienen kaupunkilaispojan ongen kanssa Keravanjoen rantaan. Kahdesta silloin saadusta särjestä kaikki alkoi ja vei mennessään”, Lohi kertoo. Kalastusmatkailussa parasta on hänen mielestään uusien kulttuurien kohtaaminen. ”Kalastusmatkailija näkee ja kokee matkakohteensa syvemmin kuin rivituristi. Kalastusmatkailuun liittyy toki paljon muitakin elämyksiä – luonto, ihmiset, ruoka ja viinit sekä tietysti mahdollisuus mahtaviin saaliisiin.”

Lohen yksi ikimuistoisimmista kalastusretkistä on ollut Kanadan Vancouverinsaarella Nitinatjoella. ”Kahlasin oppaan kanssa joessa, ja tartutinkin kunnon lohen. Kohta rantapusikosta kymmenen metrin päästä kuului ryskettä ja tuhinaa, ja oksien seasta ilmestyi karvainen kuono. Kutsumaton vieras tarkkaili tilannetta kuin tiedustellakseen, eikö herralta mitenkään liikenisi nälkäiselle karhuparalle edes yhtä lohta. Opas hermostui. Karhu sai kivenmurikoista ja joutui kuuntelemaan aika kovaa kieltä. Yritin itse parhaani mukaan matkia karjalankarhukoiraa. Kontio mietti hetken ja poistui sitten kovalla rytinällä paikalta. Ja ylös tuli sekin koiralohi, muistaakseni 13-kiloinen”, Lohi muistelee.

Parasta kalastuspaikkaa on Lohen mukaan vaikea nimetä, sillä se riippuu siitä, mitä haluaa kalastaa. ”Lohenonkijan paratiisi löytyy Venäjän Kuolasta, Kanadassa taas voi pyytää sikäläisiä tyynenmerenlohia upeassa ympäristössä. Jos haluaa saaliiksi jättimarliinin, ehkä paras paikka on Mauritius Intian valtameressä”, Lohi luettelee. Vaikka hän on kalastanut ympäri maailmaa, hän palaa aina uudestaan Tenolle, Saaristomerelle, Keski-Suomen taimenkoskille sekä tietysti omalle kesämökilleen Karttulaan. Myös Vltava-joki Tšekinmaalla kuuluu hänen suosikkeihinsa.

Ruoanlaitto on Martti Lohelle yhtä suuri intohimo kuin kalastuskin. Kulinaristina hän mainitsee suosikkikohteikseen Ranskan, Irlannin, Ruotsin länsirannikon, Portugalin tai Japanin, ja lempikalaruoakseen hän nostaa kuhaliemessä keitetyt haukikvenellit tilli-kerma-valkoviinikastikkeen kanssa.

Martti Lohi
Martti Lohi (s. 1946) on taloustutkijan uransa jälkeen työskennellyt toimituspäällikkönä ja päätoimittajana useissa lehdissä, muun muassa urheilukalastajille suunnatussa Vapa-lehdessä.

Martti Lohi, Herkulliset kalaretket – Tenolta Karibian korallisaarille

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt