Matti Laineen dekkari vie jääkiekon huipulta harmaalle pelikentälle

Mitä urheilijalle tapahtuu, kun ura on ohi? Minkälaisia ovat ne arvet, joita hän kantaa mukanaan loppuelämänsä? Matti Laineen lätkädekkari Pahojen miesten seura (Gummerus) on verenmakuinen kuvaus entisen NHL-veskarin matkasta kiekkokaukalosta alamaailman hämärälle pelikentälle, jossa mihinkään ei voi luottaa.

Elias Vitikan NHL-veskarin ura tyssäsi alkuunsa. Nyt, kymmenen vuotta myöhemmin, hän elää yksinäistä elämää taksikuskina Helsingissä. Eräänä iltana taksin kyytiin nousee nuoria lätkäkarjuja sekä vanhempi huoltaja, joka tunnistaa entisen huippulupauksen. Mies tarjoaa Eliakselle hämärän keikan, joka vie hänet takaisin kaukalon laidalle, pahojen miesten seuraan.

Kirjailija ja näyttelijä Matti Laine on seurannut koko elämänsä jääkiekkoa. Myös lajin raadollinen puoli kiehtoo häntä. ”Elämä voi heitellä hyvinkin rajusti uransa lopettanutta huippu-urheilijaa. Alamaailman ja jääkiekkokaukalon lainalaisuudet eivät lopulta ole niin kovin kaukana toisistaan – hierarkkisuus, ankaruus ja pelon hallinta, oman ryhmän puolustaminen hinnalla millä hyvänsä… Listaa voisi jatkaa pitkään”, Laine pohtii.

Matti Laine
Matti Laine (s. 1976) on helsinkiläinen näyttelijä ja kirjailija. Hän on opiskellut Tampereen yliopiston draamalinjalla ja Teatterikorkeakoulussa, josta valmistui näyttelijäksi. Laine on kova lätkäfani ja nauttii jäähallien tunnelmasta, pelin luomasta jännitteestä ja kiihkosta. Pahojen miesten seura on Laineen viides romaani.

Matti Laine on pääosassa vuonna 2013 ensi-iltaan tulevassa elokuvassa Ajomies. J.P. Passin ja Jarkko T. Laineen ohjaama täyspitkä elokuva kertoo raviradalla työskentelevästä ajomiehestä, jonka elämä mullistuu yhden kesän aikana. ”Oli mahtavaa päästä tekemään päärooli näin hienossa projektissa. Kuvasimme tarinaa kronologisesti ja me pääroolien näyttelijät saimme tietää leffan seuraavat tapahtumat vasta juuri ennen kuin kohtausta alettiin kuvata. Metodi pakotti olemaan hereillä joka hetki ja toi näyttelemiseen spontaania elämänmakua”, Laine kertoo.

Pahojen miesten seura
Ovh 30 €

Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat sekä digitaaliset- ja mobiilituotteet. www.gummerus.fi