Merenneidon piinaava tarina jatkaa Camilla Läckbergin menestynyttä sarjaa

Merenneito (Gummerus) on Euroopan seitsemänneksi myydyimmän kirjailijan Camilla Läckbergin uusin rikosromaani kirjailija-poliisipariskunta Erica Falckista ja Patrik Hedströmistä. Menestyksekäs sarja jatkuu tarinalla selvittämättömästä katoamisesta ja kirjailijan pakkomielteestä. Camilla Läckberg vierailee Suomessa 27.-28.9.2011.

Marraskuun kolmantena päivänä perheenisä Magnus Kjellner nousee sängystä, pukeutuu, hyvästelee lapsensa ja vaimonsa ja katoaa kuin aave. Mikään ei tunnu selittävän, mihin kunnollinen nelikymppinen mies on hävinnyt, ja murtunut Cia-vaimo on tuttu vieras Fjällbackan poliisiasemalla. Tapaus saa Patrikin kyseenalaistamaan menettelytapojaan – onko jotain olennaista sittenkin jäänyt huomaamatta?

Raskaana olevan Erikan kirjailijaystävä Christian Thydell on juuri julkaissut esikoisteoksensa Merenneidon. Teos on yhtä synkkä kuin tekijänsä, ja Christianin sulkeuduttua julkisuudesta Erika alkaa epäillä, että kirjailijaa piinaa jokin muukin kuin julkisuus, uhkauskirjeet ja ystävänsä Magnuksen katoaminen. Erikalla on aikaa tehdä omia tutkimuksiaan ja hän päättää lukea Christianin kirjan vielä kerran, sillä ratkaisu voi hyvinkin piileksiä rivien välissä.

Läckberg päästää mutkattomalla kerronnallaan lukijan lähelle kirjan henkilöitä ja todistaa, että tapausten karmaisevuus välittyy ilman korostamistakin. Läckbergille tarinan ydin on tapahtumien motiivi. ”Nimenomaan motiivi on kiinnostava, joten juuri se on melkein aina lähtökohta murhalle,” hän kertoo. Kirjailijan menestyksen salaisuus on tarkka psykologinen ihmiskuvaus, sujuva kerronta ja viihdyttävät juonenkäänteet.

Läckbergin draaman taju on pettämätön. [...] Parhaiden dekkareiden tavoin juonen seittiä rakennetaan hitaasti, monelta suunnalta, eikä lukijan iloa pilata vihjaamalla loppuratkaisusta ennen aikojaan.” – Turun Sanomat

”Läckbergin erityinen kyky on ollut luoda kaksi tämänhetkisen rikoskirjallisuuden uskottavinta hahmoa, lämmöllä joka lävistää Pohjolan kylmyyden.”– The independent

Camilla Läckberg
Camilla Läckberg (s. 1974) on varttunut Ruotsin länsirannikolla pienessä Fjällbackan kylässä, jonne hänen rikosromaaninsa sijoittuvat. Nykyään hän asuu poliisimiehensä ja pienten lastensa kanssa Tukholman lähistöllä. Erica Falckista ja Patrik Hedströmistä kertovassa menestyksekkäässä sarjassa Läckberg yhdistää Agatha Christie -tyylisen rikosromaanin moderniin trilleriin. Merenneito on sarjan kuudes osa.

www.camillalackberg.com

Camilla Läckberg, Merenneito
alkuteos Sjöjungfrun
suomentanut Outi Menna