Mestariennustaja Nostradamuksen sata osuvinta ennustusta

Hallitsijoita, uskonmiehiä, vallankumouksia, surmia ja salajuonia. Tunnettu Nostradamus-tutkija Mario Reading on valinnut teokseen Nostradamus – 100 ennustusta (Gummerus) mestariennustajan osuvimmat ennustukset selityksineen. Readingin mukaan näiden ennustusten joukosta löytyy niin Englannin kuningas Kaarle I mestaus ja Venetsian rutto kuin prinsessa Dianan ja Dodi Fayedin kuolema.

Michel de Nostredame syntyi Saint-Rémyssa Ranskassa vuonna 1503. Hänet kastettiin kristillisten riittien mukaan, mutta äidinpuoleisen isoisänsä ansiosta hän säilytti samalla yhteyden juutalaiseen perinteeseen. Nostradamuksesta tuli lääkäri ja astrologi, joka laati elämänsä aikana satoja ennustuksia, joita julkaistiin almanakoissa. Nostradamus kirjoitti ennustuksensa runomuotoon, ja hän käytti paljon vaikeasti tulkittavia sanoja.

Monet myöhemmällä ajalla eläneet Nostradamuksen tulkitsijat ovat nähneet näissä ennustuksissa maailman historian suuria tapahtumia, kuten sotia, epidemioita ja luonnonkatastrofeja. Lisäksi ennustusten on tulkittu liittyneen monien yksittäisten henkilöiden kuten Napoleonin ja Adolf Hitlerin elämänvaiheisiin ja kohtaloihin. Kirjassaan Mario Reading esittelee omat tulkintansa Nostradamuksen nelisäkeistä. ”…hitaasti ne muodostivat silmissäni tiedon aallon, joka ulottui antiikin maailmasta Kristuksen syntymän kautta maailmanloppuun ja Armageddoniin”, hän kirjoittaa.

Mario Reading
Mario Reading on tunnettu Nostradamuksen ennustuksien tutkija ja tulkitsija, ja hän on julkaissut aiheesta useita kirjoja.

Nostradamus – 100 ennustusta
alkuteos Nostradamus: The Top 100 Prophesies
suomentanut Tapani Kilpeläinen
Ovh.37 €