• Gummerus/

Metallican legendaarisen kameramiehen suorat ja avoimet valokuvat päästävät lähelle

Vuonna 1981 perustetun Metallican pitkän ja loistokkaan uran varrelle mahtuu monenlaisia tapahtumia. Raivokkaasta kellaribändistä maailman suurimmaksi metalliyhtyeeksi noussutta Metallicaa on jo lähes 25 vuoden ajan kuvannut legendaarinen musiikkimaailman kameramies Ross Halfin. Upea teos Voittamaton Metallica (Gummerus) kokoaa yksiin kansiin Halfinin ällistyttävien kuvien parhaimmiston.

Valokuvaajat ovat rockin suuria mutta vaiettuja sankareita. Metallicaa on kuvattu kaikissa mahdollisissa maailmankolkissa, mutta Ross Halfinin ainutlaatuiset kuvat kolkkien välilläkin paljastivat bändin ja sen jäsenten todellisen luonteen. Voittamaton Metallica sisältää yli 250 valokuvaa lavalta, lavan takaa, kiertueilta ja kiertueiden ulkopuolelta. Rumpali Lars Ulrichin alkusanat ja kitaristi Kirk Hammetin loppusanat kertovat hauskalla ja särmikkäällä tavalla Ross Halfinin ja Metallican välisestä vahvasta siteestä.

"Ross Halfin on arvoitus. […] Kun huomaan hänen vaanivan lavan lähistöllä ja olen hetkellisesti tietoinen hänen läsnäolostaan, vaikuttaa aina siltä, että hän ei tee juuri mitään. Ja tietenkin, niin kuin kaikki mahti-isännät omassa valtakunnassaan, hänkin on ottanut tilanteen haltuunsa. Täysin haltuunsa. Hänen hallussaan ei ole vain se, että hän on oikeassa paikassa oikeaan aikaan: hän on myös oikeassa kuvakulmassa, oikeassa näkövinkkelissä, oikealla silmien tasolla jne. jne. Tästä syystä hän on minulle arvoitus. En useinkaan ymmärrä yhteyttä lopputuloksen ja niin vaivattoman työskentelyn välillä.
–Lars Ulrich

Ross osaa Metallican kieltä. Hän on tuntenut bändin sen ensimmäisistä elinpäivistä asti. Hän saattoi höpistä Metallican miehistön kanssa niin epämääräisistä englantilaisbändeistä kuin Zeppelin- ja The Who -tarustostakin. Hän ymmärsi Larsia puolesta sanasta. Hän ymmärsi James Hetfieldin perustavanlaatuisen voiman, Kirk Hammetin ylväyden ja henkisyyden ja Jason Newstedin jääräpäisyyden.
–Peter Mensch

Ross Halfin
Ross Halfin (s. 1957) on tanskalaissyntyinen, nykyisin Lontoossa asuva rock-valokuvaaja. Metallican lisäksi hän on kiertänyt lukuisten muiden yhtyeiden kanssa, joihin kuuluvat esimerkiksi Iron Maiden, Sex Pistols, Clash ja The Who. Hän on myös kuvannut levynkansia ja julkaissut useita valokuvakirjoja

Voittamaton Metallica