• Gummerus/

Michael Connellyn piinkova etsivä Harry Bosch selvittää rikoksia uutuusdekkarissa ja tv-sarjassa

Rikoskirjallisuuden suvereenin mestarin Michael Connellyn palkittuja dekkareita on käännetty 39 kielelle ja myyty maailmanlaajuisesti 58 miljoonaa kappaletta. Juuri suomeksi ilmestynyt Harry Bosch -dekkari Palava huone (Gummerus) on saanut maailmalla ylistävän vastaanoton. Faneja hellitään Suomessa tänä syksynä myös Bosch-tv-sarjalla, joka alkaa MTV3:lla 13.10.

Connellyn luomasta Harry Boschista on tullut vuosien varrella yksi jännityskirjallisuuden suosituimmista hahmoista. Omia polkujaan kulkeva poliisietsivä tavattiin ensimmäisen kerran vuonna 1992 romaanissa Tunnelirotta. Sen jälkeen tämä yksinäinen susi on ratkonut rikoksia jo viidessätoista dekkarissa.

Palava huone -romaanissa LAPD-etsivän ratkottavana on erikoinen murhatapaus, jossa ruumis on tuore, mutta johtolangat kaukana menneisyydessä. Uhri kuolee luodin aiheuttamiin komplikaatioihin vasta 10 vuoden kuluttua ampumisesta. Tutkinnan edetessä Bosch törmää apurinsa Lucia Soton kanssa myös toiseen selvittämättömään tapaukseen, jolla on kytkös nykypäivään: usean lapsen hengen 20 vuotta sitten vaatineeseen tulipaloon. Kun työ alkaa uhata sekä uraa että henkeä, Boschin ja Soton on päätettävä, kannattaako kaikkea uhrata totuuden eteen vai olisiko turvallisempaa antaa joidenkin salaisuuksien levätä rauhassa.

MTV3:n syksyssä nähtävän Bosch-sarjan 10-osainen ensimmäinen tuotantokausi perustuu kolmeen varhaisempaan Bosch-dekkariin: Luukaupunkiin, Betoniblondiin ja Sokkelokujaan. Sarjan nimikkohahmoa, poliisietsivä Harry Boschia näyttelee lukuisista tv-sarjoista ja elokuvista tuttu Titus Welliver.

Paras amerikkalainen rikossarja.”
– Washington Post

Michael Connelly
Yhdysvaltalainen Michael Connelly (s. 1956) on yksi maailman suosituimmista jännityskirjailijoista. Moninkertaisesti palkittu Connelly on vakiinnuttanut asemansa niin lukijoiden, kirjailijakollegoiden kuin kriitikoidenkin suosikkina. Bosch-kirjojen kirjoittamisen Connelly aloitti öisin ollessaan vielä päivätyössä Los Angeles Timesin rikostoimittajana.

Michael Connelly, Palava huone
alkuteos The Burning Room
suomentanut Jukka Jääskeläinen

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt