Michael Cunninghamin Lumikuningatar nousee arjen yläpuolelle

Michael Cunninghamin odotettu uutuus, Lumikuningatar (Gummerus), kertoo sadunomaisesti lumisateesta, veljeksistä, kuolleesta äidistä ja Brooklynin vielä rähjäisestä Bushwickista. Lumikuningatar on kuva ajastamme, jossa paljon saaneet ja monilahjakkaat ihmiset ovat vailla suuntaa ja kaipaavat kaiken muuttavaa ihmettä. Henkilöhahmot ovat itsetietoisuudestaan huolimatta sympaattisia, ja Cunninghamin kaunis kieli sekä humaani ote saavat fanit takuulla rakastumaan myös Lumikuningattareen.

Matkamme päätepiste on tuskin koskaan se jota odotimme. Toiveemme saattavat vaikuttaa toteutumattomilta, mutta kaiken todennäköisyyden mukaan toivoimme väärää asiaa. Mistä me – siis ihmiskunta – keksimme tuon oudon, järjenvastaisen tavan?

Michael Cunninghamin pohdiskeleva teos alkaa ilmestyksellä. Eräänä pimeänä marraskuisena iltana jälleen kerran jätetyksi tullut Barrett Meeks kävelee New Yorkin lumisessa Central Parkissa ja vilkaisee taivaalle. Hän näkee mystisen valoilmiön, joka tuntuu katsovan häneen jumalallisella tavalla. Tai ei oikeastaan katsovan, vaan ottavan selkoa samoin kuin valaan voisi kuvitella ottavan selkoa uimarista. Barrett ei usko ilmestyksiin – saati Jumalaan – mutta ei voi kiistää näkemäänsä.

Samaan aikaan Barrettin veli, rahaton muusikko Tyler, yrittää kirjoittaa kuolemansairaalle morsiamelleen elämänsä hienoimman kappaleen: sellaisen, joka on rakkauden ikuinen ilmentymä, kaunis ja koskettava, mutta ei sentimentaalinen tai kosiskeleva.

Valoilmiön vaivaama Barrett kääntyy kirkon puoleen. Tyler uskoo yhä vahvemmin, että vain huumeet voivat avata hänen luovuutensa portit. Beth puolestaan valmistautuu kohtaamaan kuoleman niin rohkeasti ja arvokkaasti kuin pystyy. Ja sitten on Liz, joka astuu Bethin tilalle, koska Michael Cunninghamin kirjoissa triot ovat olennaisia.

Cunningham seuraa henkilöitään lempeästi näiden etsiessä tietä kohti korkeampaa merkitystä. Herkällä ja kirkkaalla kielellä hän esittää ristiriitaisten hahmojensa hapuilun syvän empaattisesti ja osoittaa ainutlaatuista ymmärrystä ihmissielun syvintä olemusta kohtaan. Samaan aikaan kaunis ja murheellinen, koominen ja traaginen Lumikuningatar todistaa kiistatta, että Cunningham on sukupolvensa merkittävimpiä kirjailijoita.

Michael Cunninghamin paras romaani yli kymmeneen vuoteen.
    - Megan O'Grady, Vogue

Michael Cunningham
Michael Cunningham on syntynyt vuonna 1952. Hän kasvoi Etelä-Kaliforniassa La Cañadan pikkukaupungissa. Valmistuttuaan collegesta Cunningham alkoi opiskella kirjoittamista tavoitteenaan julkaista ensimmäinen kirjansa ennen 30. ikävuottaan. Hän saikin Golden States -esikoisensa julkaistuksi 29-vuotiaana, mutta varsinaisen läpimurtonsa hän teki Pulitzer-palkitulla romaanillaan Tunnit. Lumikuningatar on Cunninghamin seitsemäs romaani. Michael Cunningham asuu New Yorkissa ja opettaa luovaa kirjoittamista Yalen yliopistossa.

Michael Cunningham: Lumikuningatar
alkuteos The Snow Queen
suomentanut Raimo Salminen

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt