Millainen DDR todella oli?

Saksan yhdistymisestä tulee kuluneeksi 20 vuotta 3. lokakuuta. Itäberliiniläinen Maxim Leo (s.1970) kertoo perheensä kautta kirjassaan Talviuni Berliinissä (Ajatus Kirjat), mikä piti DDR:n koossa ja mikä sen lopulta mursi. Maxim Leo vierailee Suomessa ensi viikolla.

”Meidän perhe oli kuin DDR pienoiskoossa. Siellä käytiin ne taistelut, joita ei muualla ollut lupa käydä. Siellä törmäsivät yhteen ideologia ja käytännön elämä. Tämä taistelu riehui kaikki ne vuodet. Se oli syynä siihen, että isä huusi kotona jatkuvasti, että äiti itki salaa keittiössä, että minä vieraannuin Gerhardista.”

Kun Maxim Leo pari vuotta sitten kävi katsomassa puhekykynsä menettänyttä isoisäänsä Gerhardia sairaalassa, hänestä tuntui ensimmäisen kerran, että DDR:n aika oli ohi. Se sai hänessä aikaan halun ottaa selvää, mitä tuona aikana oikeastaan tapahtui. Hän oli oppinut ymmärtämään jo pienestä pitäen, että koulussa ja pioneerileirillä totuus on yhtä ja kotona jotain muuta. Mikä ajoi hänet erilleen sukulaisistaan? Mikä oli niin tärkeää, että he pysyivät tähän päivään saakka toisilleen vieraina?

”En saanut enää rauhaa näiltä kysymyksiltä. Lähdin tutkimaan arkistoja, pengoin kaapit ja laatikot, löysin vanhoja valokuvia ja kirjeitä, yhden aikoja sitten unohdetun päiväkirjan, salaisia papereita. […] Ja yhtäkkiä tuo meidän oma pieni maamme, DDR, oli taas olemassa, aivan kuin se olisi vain odottanut tilaisuutta astua kerran vielä esiin, näyttäytyä eri puoliltaan, korjata muutamia käsityksiä ja ehkä häivyttää osan siitä kiukusta ja surusta, jota oli yhä ilmassa.”

Maximin isoisä Gerhard on entinen juutalainen vastarintataistelija. Hän lähti innoissaan perustamaan työläisten paratiisia, jossa natsismi ei ikinä saisi jalansijaa. Werner, Maximin toinen isoisä, oli työläistaustainen natsi, joka palattuaan sotavankileiriltä etsi uutta suuntaa elämälleen ja löysi sosialismin. Äiti Anne, Gerhardin toimittajatytär, alkoi vuoden 1968 tapahtumien aikana huomata, että työläisten paratiisissa vilisee käärmeitä. Isä Wolf haastoi DDR:n pienestä pitäen, oppi selviytymään omassa taitelijanarrin roolissaan mutta tuli samalla yhä riippuvaisemmaksi DDR:stä.

”Anne sanoo pelänneensä silloin, että hänen koko elämästään menee mieli, kun DDR lakkaa olemasta. Hän ei voinut kuvitella voivansa olla ilman tätä maata, joka oli aina ollut olemassa. […] Mutta sitä hän hämmästyi, ettei ollut oikeastaan lainkaan surullinen. Että häntä ei edes itkettänyt. Oli pikemminkin kuin taakka olisi tipahtanut hänen harteiltaan. Hän ei tarvinnut enää DDR:ää, tuota onnetonta nuoruudenrakkauttaan. Hän oli nyt aikuinen.”

Maxim Leo
Maxim Leo opiskeli politiikkaa Berliinissä ja Pariisissa. Vuodesta 1997 alkaen hän on työskennellyt toimittajana Berliner Zeitungissa ja vuodesta 2001 lehden Seite Dreissa. Leo on voittanut Saksalais-ranskalaisen journalismipalkinnon sekä Theodor-Wolff-palkinnon.

Maxim Leo, Talviuni Berliinissä – itäsaksalaisen perheen tarina
alkuteos Haltet euer Herz bereit
suomentanut Ilona Nykyri
ovh. 36,35 €