Mitä tapahtuu, kun venäläinen Bridget Jones seikkailee nyky-Helsingissä?

Millainen on suomalainen yhteiskunta venäläisen sinkkuäidin silmin? Inna Patrakovan vauhdikas romaani Tulkki (Ajatus Kirjat) antaa kyytiä stereotypioille. Venäläinen yksinhuoltaja Olga ei lannistu, vaikka suomalainen yhteiskunta ei aina syleile avoimuudellaan – ennakkoluulottomalla asenteellaan ja huikeat korot kopisten hän liihottelee suomalaisten arjen yläpuolelle.

Olga toimii liikemiesten tulkkina Helsingissä. Vapaa-ajallaan hän tapailee ahkerasti suomalaismiehiä: venäläisyyttä romantisoivaa lakimiestä, äitikompleksista kärsivää muotoilijaa, trimmattua metroseksuaalia ja monia muita. Vauhdikkaat ystävättäret ja perisuomalaiset työkaverit tukevat Olgaa miesseikkailujen nousuissa ja laskuissa, ja hevoshullu tytär järjestää elämään yllätyksiä. Asunto Vantaan maahanmuuttajalähiössä on kaikkea muuta kuin Olgan tyyliin sopivaa, mutta muusta tyylistä hän ei tingi.

”Oli helppo kuvitella Jonatanin ilme, kun hän saapui uudella kiiltävällä autollaan tähän, sanoaksemme ei ihan tavallisimpaan suomalaiseen pihaan hakiessaan minut ulos syömään. Kaikkien päät kääntyivät heti katsomaan reippaasti autosta nousevaa pitkää herrasmiestä… […] Ilmaantumiseni hiukset korkealle kammattuina ja huulet kirkkaanpunaiseksi maalattuna ei myöskään jäänyt pihalla huomaamatta. Tapahtumat alkoivat muistuttaa Hollywood-tähtien vierailua vanhassa kotikylässä afrikkalaisella savannilla, josta he olivat ponnistaneet julkisuuteen voitettuaan kaikki vastoinkäymiset.”

Optimistisena ja ulospäin suuntautuneena luonteena Olga tutustuu helposti eri yhteiskuntaluokista tuleviin ihmisiin. Hän tulkkaa suomalaisten ja venäläisten välillä kahden kulttuurin välimaastossa kuulumatta itse lopulta kumpaankaan kulttuuriin. Hersyvä antautuminen tilanteiden koomisuudelle saa suomalaisten ominaispiirteet näkymään lempeän hupaisassa valossa.

Inna Patrakova
Pietarissa syntynyt Inna Patrakova (s. 1970) on työskennellyt muun muassa matkatoimistoissa, tulkkina sekä yritysneuvojana. Vuodesta 2002 alkaen hän on pitänyt luentoja venäläisestä kulttuurista ammattikorkeakoulu Stadiassa (nyk. Metropolia). Patrakova asuu perheensä kanssa Espoossa.

Inna Patrakova, Tulkki
Venäjänkielisestä käsikirjoituksesta suomentanut Salla Pyykkönen
ovh. nid. 20,10 €

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt