Monikulttuurinen Rei Shimura -dekkarisarja huipentuu yllätykseen

Sujata Masseyn suosittu Rei Shimura -sarja saa kutkuttavan jännittävän päätöksensä eksoottisiin maisemiin sijoittuvassa dekkarissa Rei Shimura Havaijilla (Gummerus). Sarjan suuri suosio perustuu monikulttuurisen kirjailijan tapaan yhdistää länsimaisen dekkarikirjallisuuden perinteet humoristiseen kerrontaan.

Rei Shimura Havaijilla vie japanilais-amerikkalaisen antiikkikauppiaan uusien sukulaisten ja hämärien maakauppojen jäljille Oahun saarelle. Rauhallinen loma pasaatituulien syleilyssä muuttuu seikkailuksi, josta ei vaaroja eikä romantiikkaa puutu. Rei Shimuran innokkaille faneille on luvassa myös mojova yllätys.

Rei on jättänyt tiedusteluagentin uransa taakseen ja vetäytynyt Kaliforniaan hoitamaan aivoverenvuodosta toipuvaa isäänsä. Rauhallinen hiljaiselo keskeytyy, kun isä saa yllättävän kirjeen havaijilaiselta Edwin Shimuralta, joka kertoo olevansa kadonneen sukuhaaran edustaja. Tämä kutsuu Rein perheineen isosetä Yoshitshunen 88-vuotisjuhliin. Rei suostuu matkaan isänsä mieliksi, vaikka haistaakin palaneen käryä.

”Isä oli usutettu seisovan pöydän kimppuun ensimmäisenä, joten minun haukankatseeni ei ylettynyt häneen. En mitenkään päässyt tunkemaan muiden edelle vahtiakseni isän valintoja. Pystyin vain murehtimaan. Tuntia myöhemmin tajusin, että isän päätös ottaa lautaselleen grillattua possua, tahmeaa riisiä ja upporasvassa paistettua vihannestempuraa oli murheistani vähäisin. Kun Margaret viipaloi kookoskakkua, Edwin paljasti suunnitelmansa ja miltei kaikki pahimmat aavistukseni tästä matkasta osoittautuivat todeksi.”

Edwin havittelee suvulleen ennen kuulunutta arvokasta maa-aluetta, eikä alueen nykyinen omistaja Pierce Holdings -suuryhtiö aio luopua siitä helpolla. Vastahakoinen Rei lupautuu auttamaan tutkimuksissa. Ne keskeytyvät alkuunsa, kun alueella syttyy uhkaava maastopalo ja Rein serkku pidätetään epäiltynä tuhopoltosta. Kaiken lisäksi Rei joutuu keskelle kolmiodraamaa, kun saarelle ilmaantuvat sekä hänen esimiehensä että entinen kihlattunsa.

Sujata Masseyn Rei Shimura -sarjan ensimmäinen osa voitti arvostetun Agatha Christie -palkinnon parhaasta esikoisromaanista. Kirjasarjan oikeudet on myyty kahteentoista maahan, ja Suomessakin Reillä on vankka ihailijakuntansa.

SUJATA MASSEY
Sujata Massey (s. 1964) syntyi monikulttuuriseen perheeseen Englannissa, mutta kasvoi Yhdysvalloissa. Kirjojensa päähenkilön tavoin Massey vierailee usein Japanissa. Hän kiertelee antiikkikauppoja ja tekee tutkimustyötä kirjojaan varten. Massey asuu Minnesotan Minneapolisissa miehensä Tonyn sekä kahden lapsensa kanssa. Antiikinkeräilyn lisäksi hän opiskelee ikebanaa ja harrastaa puutarhanhoitoa.

SUJATA MASSEY, REI SHIMURA HAVAIJILLA
Alkuperäisteos Shimura Trouble